Första träffen för att nå målet – så ska Sundsvall bli årets stadskärna 2021

Fre 27 apr 2018 10:54

Nästan hundra personer hade samlats i Stadshusets spegelsal onsdagen den 24 april, när Sundsvalls stadsutveckling i samarbete med Centrum för forskning om ekonomiska relationer, CER, vid Mittuniversitetet bjöd in till workshop.

Niklas Edin

– Det här är en möjlighet att samtala och utbyta erfarenheter om hur alla ser på utvecklingen av Sundsvall, med särskilt fokus på stadskärnan, säger Jonas Albecker, stadskärneutvecklare vid Stadsutvecklingen i Sundsvall.

På plats var ett berett spann av deltagare med pensionärer, studenter, poliser, konsulter, kommuntjänstemän, fastighetsägare, restaurangägare, butiksägare, andra företagare samt representanter för skolor och idrottsföreningar med flera.

En av de inbjudna gästerna var Rosemarie Lindström från Svenska stadskärnor. Hon kommer att vara ett stöd i processen att bli årets stadskärna 2021, tillsammans med Edith Andresen vid CER som ledde workshopen. Edith driver också denna samverkansprocess inom ramen för Strukturfondsprojektet Hållbart samhällsbyggande (HåSa) tillsammans med Heléne Lundberg vid CER.
– För att nå ett sådant här mål är samverkan otroligt viktigt, att kunna samarbeta mot samma mål, säger Rosemarie Lindström. Hon får medhåll av Edith Andresen som fortsätter:
– Det här är början på en otroligt spännande resa. Vi vill öppna upp för medborgarna till liknande träffar framöver eftersom de kommer att vara en avgörande resurs för att lyckas med detta arbete.

Stadskärneutveckling 24 april

Sidan uppdaterades 2018-04-27