Studenter arrangerar multisporttävling i Åre

Ons 17 okt 2012 14:33

Om knappt två veckor startar Outdoor Mountain Challenge (OMC) i Åre. Evenemanget ska introducera multisport för allmänheten i form av en rolig lagtävling, där eventuellt överskott går till barnhem i Tanzania.

Springbilden

Det är studenter vid utbildning, Outdoor & Adventure Management Studies vid avdelningen för turism som ligger bakom idén.

Lördag 27 oktober går starten för deltagarna i tävlingen OMC från Åre torg. Deltagarna ger sig ut i Årefjällens vackra natur, där de får möjlighet att testa sina gränser och utmana sig själva.

- Tävlingen består av att man i lag om 2-4 deltagare går eller springer en sträcka på cirka 12 kilometer och 1200 meter i höjdskillnad i varierad terräng. Det handlar inte enbart om att komma först i mål. Vi har andra delmoment som repellering, orientering, hinderbana och bästa utklädnad bland annat. Vi vill avdramatisera multisporten och bjuda in fler att delta, förklarar studenten David Lundsten som även är tävlingsledare i OMC.

Studenterna som arrangerar tävlingen går andra året på programmet ”Outdoor & Adventure Management Studies” vid Mittuniversitetets utbildning i Åre. Under planeringen av tävlingen föddes även idén att låta arrangemanget verka för en god sak. Studenterna bestämde sig för att ta en anmälningsavgift på 100 kronor per deltagare och skänka eventuellt överskott till Upendo Foundation som har direktkontakt med barnhem i Tanzania.

- Vi går nu en kurs som heter Idrott - och äventyrsevenemang, där det ingår att vi ska arrangera ett evenemang. Vi valde den här formen av tävling för att introducera multisport för fler människor, säger Simon Nilsson, student och banansvarig på OMC.

Webbplats: www.outdoormountainchallenge.wordpress.com

Facebook: Outdoor Mountain Challenge 2012

E-post: infoomc2012@gmail.com

För ytterligare information kontakta:
Sofia Mattiasson, 073-316 57 57
Johanna Breitkreuz, 072-224 63 41