Nyheter från STC Forskningscenter

ENSURE 6G-kick-off-möte vid Uleåborgs universitet

I slutet av februari samlades forskare inom Interreg Aurora-projektet ENSURE 6G för ett kick-off-möte i Uleåborg, Finland. ENSURE-6G ökar sina insatser för fjärranalys, uppkoppling och datafusion på landsbygden.

2024-04-15

Forskning bidrar till att förebygga takskador orsakade av tung snö

Mycket och tung snö påverkar både trafiksäkerhet och byggnader. Nu har forskare vid forskningscentret STC på Mittuniversitetet och Härnösandsföretaget Starbit skapat en AI-modell som kontaktlöst kan mäta vikten på snö, och därmed ge en möjlighet att förhindra skador på byggnader och rasolyckor.

2024-04-03

Många fördelar med att vara industridoktorand

Det finns många fördelar med att vara industridoktorand, enligt Ziqin Tang, doktorand på Mittuniversitetet, som gör sin forskningsstudie på företaget StarBit. Tillgång till alla tekniska förutsättningar du kan behöva men även erfarna medarbetare som kan ge råd och stöd är viktiga bidrag.

2024-03-27

Utvecklar framtidens smarta madrass för vården

I forskningsprojektet Pressure är målet att utveckla en billig och robust IoT-baserad lösning med syfte att minska lidandet och kostnader som uppstår av trycksår. Forskarna på Mittuniversitetet har nu tagit fram en första prototyp som presenterats och diskuterats med projektets samarbetspartners.

2024-02-13

Sidan uppdaterades 2024-04-02