Läslust ‑ Strategier för ökad läsmotivation
Detta forsknings- och utvecklingsprojekt syftar till att utveckla och pröva arbetssätt, verktyg och strategier för att öka elevers läslust. Projektet genomförs i samarbete med personal vid Böle skola i Timrå kommun och forskare i pedagogik vid Mittuniversitetet.
Projektet bygger på ett, sedan 2021, etablerat samarbete med syfte att öka lärares kunskaper om läsförståelse i allmänhet och elevers läslust och motivation för läsning i synnerhet. I projektet kommer skolans personal tillsammans med forskarna att genomföra olika praktiknära utvecklings- och forskningsprojekt. Den metod som används är aktionsforskning. För att besvara forskningsfrågorna kommer forskarna i projektet även att samla in empiri genom enkäter, intervjuer och fältanteckningar. Dessa kommer att analyseras genom reflexiv tematisk analys. Projektet hoppas kunna bidra till ökad läslust hos eleverna vid Böle skola, bidra till lärares utveckling inom området samt bidra med relevant och ny forskning till forskningsområdet. Det specifika med det här forskningsprojektet är att hela skolan är delaktig: fritidshem, förskoleklass och årskurs 1-6. Det är sällsynt att hela skolor utgör forskningsobjekt i studier om läsning.
Fakta
Projektperiod
230701-241231
Samarbetspartners
Institutioner/avdelningar
Ämnen
Forskargrupper
Programsatsningar
Kommunsamverkan
Projektledare

Projektmedlemmar


