Kerry McGawley ‑ ny centrumledare för Nationellt vintersportcentrum

Tor 06 okt 2016 15:33

Hon är regerande världsmästare i vintertriathlon, tidigare fotbollsspelare och idrottsfysiolog med internationella akademiska meriter. Nu ska hon leda verksamheten vid Nationellt vintersportcentrum där hon vill bredda verksamheten till att inte bara handla om elitidrott utan också om hälsofrågor för en bredare allmänhet.

Kerry McGawley, NVC

Kerry McGawley är sedan augusti ny centrumledare för Nationellt vintersportcentrum (NVC). Hon är uppväxt i Surrey, mellan London och Brighton och startade idrottskarriären tidigt med fotboll. Hon var aktiv i flera olika sporter som badminton, terränglöpning och sjukamp, och kanske var det just mångsidigheten som ledde fram till triathlon.

- Jag började tävla i triathlon 2003 när jag bodde i Tyskland, och fortsatte när jag flyttade till Australien. Även om jag är idrottsfysiolog och borde veta att fotboll och triathlon inte är någon bra kombination så fortsatte jag tävla på en relativt hög nivå i båda idrotterna under flera år, säger Kerry McGawley.

När fotbollskorna lades på hyllan 2007 hamnade fokus istället på fotbollscoaching, mer triathlonträning och doktorandstudier. Idag ingår hon i Storbritanniens triathlonlag i sin åldersgrupp och vann ett EM-silver i år på halva Ironman-distansen.

- Trots att jag fyller 38 år i år så fortsätter jag simma, cykla, springa och åka längdskidor snabbare än någonsin, berättar Kerry.

Efter en Bachelor of Science på Loughborough University i England väcktes forskningsintresset på allvar. I Australien studerade hon sprintförmågan hos damfotbollsspelare på elitnivå och intresset för idrottsfysiologi, träningslära och elitprestation växte. Till Mittuniversitetet och NVC kom hon 2011 som post-doc och idag har hon ett brett forskningsintresse för träningsmetoder, testprotokoll, nutritionsinterventioner och faktorer för ökad prestationsförmåga bland elit-, uthållighets- och lagidrottare.

Vad är det första du tar tag i som ny centrumledare?

- Sedan jag tog över har det varit fullt upp med olika samarbeten, ansökningar om forskningsmedel, nya forskningsprojekt och anställningar, testning, feedback till idrottare, osv. Det viktigaste just nu är att involvera våra forskare och utveckla en filosofi för NVC och en tydlig identitet. Den ska inte bara handla om elitprestation, utan också om fysisk aktivitet och hälsa här i regionen.

Vad ser du som viktiga faktorer för att NVC ska fortsätta att utvecklas i framtiden?

- Jag ser vår roll som att vara en auktoritet och ett stöd för både elitidrott och fysisk aktivitet för hälsa. Det finns stora möjligheter att utveckla forskningen inom vinteridrott här i Sverige. Storbritannien ligger långt fram när det gäller att använda vetenskapligt stöd inom elitidrott och jag hoppas kunna använda min erfarenhet från både England och Australien för att utveckla den delen här i Sverige, speciellt inom längdskidåkning, skidskytte och alpint.

Hur skulle du vilja påverka verksamheten vid NVC?

- En viktig del är att bidra till regionen med vår kunskap och kompetens genom projekt och initiativ som många kan få tillgång till. Det gör vi redan genom Idrottsvetenskapliga programmet, där våra studenter jobbar som personlig tränare med allmänheten, de ger expertföreläsningar om träning för olika grupper (exempelvis gravida, diabetiker, äldre) och samarbetar med lokala gymnasier och skolor. Här finns en stor möjlighet för NVC att bidra med kompetens och expertis för att utveckla forskningsprojekt med motionärer och bredare grupper i samhället än bara elitidrottare.

Sidan uppdaterades 2016-10-06