Deltagare sökes för forskning om balans på hög höjd

Fre 16 dec 2016 11:06

Forskningsdeltagare sökes till en ny studie vid Nationellt vintersportcentrum. Om du är 18-35 år och intresserad av höghöjds- eller balansträning kan det vara något för dig.

Syftet är att undersöka effekten av sex veckors balansträning vid hög höjd (simulerad i höghöjdslabb) och havsnivå hos vuxna friska individer.

Du är välkommen att delta i studien om du:

• Är kvinna eller man mellan 18-35 år.
  • Har en aktivitetsvana motsvarande medel- till hög intensitet minst 3 gånger i veckan eller 3 timmar per vecka (under en typisk vecka).
  • Inte har någon tidigare skada eller operation på knä-, korsband, fotled eller liknande som kan påverkas negativt eller innebära svårigheter vid genomförande av balansträning på stabilt eller instabilt underlag.
  • Inte höghöjdstränat och/eller befunnit dig på hög höjd under en längre period efter 31 oktober 2016.
  • Inte tar någon medicin som kan påverka din hälsa eller resultat av höghöjdsträning.
  • Inte vanligtvis deltar i någon form av balansträning (te.x. tai-chi, yoga, gymnastik etc.).

Studien förutsätter att du kan avsätta återkommande tid under en period om nio veckor med start i januari 2017 (vecka 4-12). Den totala tidsåtgången beräknas till 10 alternativt 19 timmar beroende på om du kommer att träna på havsnivå eller hög höjd (tilldelningen sker slumpmässigt). Alla tester sker på Nationellt vintersportcentrum på Campus Östersund.

Fördelarna för dig som deltar är att du kommer få testa din balansförmåga, ta del av testresultat men framförallt så kommer du efter sex veckors balansträning troligtvis se en förbättrad balansförmåga och stabilitet (kan kopplas till ökad kvalitet i dagliga/idrottsliga aktiviteter och en minskad fallrisk). Om så önskas kan du i slutet av studien få dina personliga testresultat och senare en kopia av den slutliga studien.

Tveka inte att höra av dig!

För anmälan och mer information kontakta:

Tsz-hin Tang, magisterstudent, 070-532 67 02, e-post: tsta1100@student.miun.se

Sidan uppdaterades 2016-12-16