Vinnova och Vinnväxt besökte Nationellt vintersportcentrum

Fre 07 apr 2017 15:30

Nationellt vintersportcentrum är en av de forskningsmiljöer på Mittuniversitetet som samarbetar med Vinnväxt-initiativet i Jämtlands län - Peak Region. Den 6 april var representanter för forskningsfinansiären Vinnova och landets 14 olika Vinnväxt-initiativ på besök.

Vinnova-besök, NVC,
Marie Ohlsson och Johanna Oskarsson berättade för besökarna om aktuell forskning som rör parasport i optimeringslabbet hos NVC.

Vinnväxt är en konkurrensutsatt tävling för landets regioner med syftet att främja hållbar tillväxt i regioner. Detta genom att utveckla en internationell konkurrenskraft inom specifika tillväxtområden, för Jämtlands län handlar det om turism, sport och friluftsliv.

Deltagarna vid studiebesöket som representerade Vinnova och landets andra Vinnväxt-initiativ fick förevisat de labbmiljöer som finns hos NVC och den forskning som bedrivs vid centret för närvarande.

Landets 14 Vinnväxt-initiativ träffas regelbundet hos varandra och nu hade turen kommit till Peak Region. Deltagarna besökte även andra delar av Mittuniversitetet som exempelvis forskningsmiljön Sports Tech Research Centre.

Sidan uppdaterades 2017-04-07