Guldlabbet som testar vintersporteliten

Tis 06 feb 2018 16:37

Nationellt vintersportcentrum vid Mittuniversitetet är olympiskt testcentrum där idrottseliten utvärderar sina prestationer. Allt för att förbättras, utvecklas och förhoppningsvis ta guldet!

A-labbet, NVC, rullband, skidor Max Novak

Nästan alla svenska skidåkare vid OS i Pyeongchang i Sydkorea har varit här och utvärderat sig. Längdåkarna har tränat på OS-banorna som finns inlagda i rullbandsriggen. Lutningen och farten på bandet är identiska med OS-banorna som också spelas upp som film videoskärmarna, se TV-klippet här.

De alpina åkarna har också varit här och kört slut på sig i sina testprogram. Det är en ständig ström av stjärnor som kommer till Östersund och Mittuniversitetet. Även som vanlig motionär kan du testa din fysiska status här. Men skillnaden brukar vara stor mellan elit och motionär.

Hampus Lindblom, testledare, i bakgrunden Petra Holmbom som värmer upp.

Ge allt du har!

Hampus Lindblom är testledare och han kan förklara vad testerna går ut på. Idag kör han ett VO2max-test på Petra Holmbom som går första året på Idrottsvetenskapligt program här på Mittuniversitetet.

– Vi utläser kroppens maximala kapacitet vad gäller syreupptagning (VO2), vi mäter också puls och laktat på samma belastning. Det ger ett mått på personens prestationsförmåga men också vägledning för lägga upp träningens intensitet i relation till personens maximala nivå, säger Hampus Lindblom på Nationellt vintersportcentrum (NVC).

Petra gör sig redo för testet.

Landslagsåkarna i längd/skidskytte kör numer ett specialanpassat time trial-test där de åker en viss sträcka på så kort tid som möjligt (beräknat att ta 3-4 min).

– Time trial-testet är också det ett maximalt test där vi mäter samma saker som på det tidigare VO2max-testet. Men i och med att åkarna via ett lasersystem kan styra sin egen hastighet blir det också mer tävlingslikt och kan ge feedback på åkarnas strategi vad gäller farthållning, säger Hampus.

– I kombination med ett föregående submaximalt test, där bland annat åkekonomi beräknas, kan vi också räkna på personens anaeroba förmåga. Den anaeroba förmågan handlar om att kunna arbeta snabbt och kraftfullt när syreupptagningen inte räcker för att täcka energibehovet.

– Maximal syreupptagning (VO2max) kan liknas med storleken på kroppens motor. Den anaeroba förmågan kan man då likna vid turbon som är kopplad till motorn. Den är väldigt viktig i kortvarigt arbete så som i tvära fartökningar, uppförsbackar eller spurten av en tävling, förklarar Hampus.

Här är hon igång...

Jag ska göra om det nästa år

Petra som gjorde sitt VO2max-test hade som målsättning att ha ett värde över 35 ml/kg/min, det lyckades hon med galant.

Testvärdet beskriver syreupptagningsförmågan i förhållande till kroppsvikten och beräknas som milliliter syrgas per kilogram kroppsvikt och minut. Att ha med kroppsvikten i ekvationen är viktigt eftersom en tung kropp kräver mer syre än en lätt kropp för att göra samma arbete, till exempel att springa eller åka skidor uppför en backe.

– Jag presterar ju inte lika bra idag som när jag var junior, tävlade i längd och tränade ordentligt. Men jag är nöjd med resultatet, säger Petra.

Hennes testvärde var 47 ml/kg/min, vilket placerar henne en bit under elitåkarna, men väl ovanför vanliga motionärer.

av

Petra lyckades ta ut sig ordentligt under testet, hon fick frågan om hur trött hon var efteråt.

– På Borgskalan (en subjektiv ansträngningsskala från sex till tjugo) så skulle jag säga tjugo. Men nu måste jag hit och göra om testet om ett år och se hur jag ligger till i jämförelse med dagens test, säger Petra.

Det sammanfattar också den främsta användningen av testerna, det handlar om att följa upp sin egen fysiska status och se om träningen ger önskad effekt.

Sidan uppdaterades 2022-12-07