Skogsutställning har vernissage i Sundsvall

Tis 01 mar 2022 11:36

Äntligen är det dags för vernissage av Miun Research Exhibition på Campus Sundsvall. På fredag den 4 mars invigs utställningen ”Människan i skogen – skogen i människan” av vår nya bibliotekschef Maivor Hallén.

Titel för utställningen Människan i skogen för bildspel

Under Miun Research Exhibition’s första utställning är det några delar av skogsforskningen på Mittuniversitetet som står i fokus och gestaltas i texter, bilder och samtal. Förhoppningen är att du som besökare ska kunna ta till dig dagsaktuell forskning på Mittuniversitetet som rör och berör oss alla.

Hur skiljer sig till exempel en biologs syn på skogen jämfört med en forskare i ekoteknik? Och hur tar litteraturvetenskapen och turismvetenskapen, eller en historiker för den delen, sig an ämnet?

Utställningen, som under hösten visades på Campus Östersund, har nu flyttats till bibliotekets tidskriftsrum i Sundsvall. Vernissagen pågår mellan klockan 13 och 16. Två av de deltagande forskarna, Jennie Sandström, biolog, och Eugenio Conti, turismforskare, kommer att vara på plats för att presentera sina perspektiv på skog och hållbarhet.

Webbutställning

Samtidigt med den fysiska vernissagen äger rum så har också projektets webbaserade utställning vernissage – Boreala bilder. Även den belyser skog och hållbarhet, men har utformat sitt utställningsrum så att det till form och innehåll är anpassat efter det digitala formatet. I den här delen av utställningen kommer du att få ta del av ett mer konstnärligt grepp på temat, även om det även här är forskningen som står i centrum.

Om projektet

Miun Research Exhibition utvecklar metoder och arbetsformer för att bygga utställningar baserade på aktuell forskning vid Mittuniversitetet. Utställningarna presenteras i såväl i fysiska som digitala rum där tanken är att forskning från olika ämnesfält ska kläs i en mer upplevelsebar form. Senare utställningar kommer att visa andra aspekter av forskningen vid Mittuniversitetet.
– Med utgångspunkt i de erfarenheter och lärdomar vi tar med oss från projektet ser vi fram mot att under kommande år samverka med flera forskare vid Miun för att finna ytterligare teman som kan bli spännande och intressanta forskningsutställningar, säger Mikael Reberg, projektledare.

Via projektsidan för Miun Research Exhibition kan du ta del av mer information om utställningen och inspelningar.

Sidan uppdaterades 2022-03-03