Moderna politiska valkampanjer blir mer professionella

Spara favorit
logotyp

Noga planerade kampanjer och nya strategier för att nå väljare möts ofta av misstänksamhet och debatteras flitigt i medierna som problematiska för demokratin. Men utvecklingen visar på något annat.

Det skriver Kajsa Falasca, doktorand i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet på Sydsvenskans opinionssidor idag.

Valrörelsen 2010 visade att intresset för politik ökade, förtroendet för politiker förstärktes och valdeltagandet gick upp. Politiska partier och politiker förändrar sin kommunikation när samhället förändras för att kunna behålla kontakten med och förtroendet hos väljarna.

I det senaste riksdagsvalet 2010 bestämde 53 procent av väljarna vilket parti de skulle rösta på och 17 procent bytte parti under de tre sista intensiva veckorna av valkampanjen.I takt med att väljarna allt senare bestämmer vem de ska rösta på ökar valrörelsens betydelse för de politiska partierna.

De moderna valkampanjerna utspelar sig på många olika ställen, i sociala medier, på andra platser på nätet, i journaliststyrda medier, i samband med dörrknackning och på gator och torg. Det gör att de politiska partierna måste vara mer professionella i sin kontakt med väljarna. Mer resurser satsas på en effektiv organisation, ett ökat användande av olika metoder för opinionsanalys, en väl utarbetad mediestrategi och olika sätt att få kontakt väljarna.

Läs debattartikeln här

Tillabaka till toppen
Stäng meny
Favoriter /globalnavigation/closemenu