Politiska nyheter delas mest på sociala medier

Spara favorit 26 sep september 2014
logotyp

Sociala medier har förändrat nyhetsförmedlingens karaktär. Nyheter får ett eget liv i Facebook, på Twitter och andra forum utan att medieföretagen har någon kontroll över dem. Framför allt är det unga, politiskt intresserade som delar nyheter på sociala medier, visar en ny rapport av medieforskarna Ingela Wadbring och Sara Ödmark.

De nyheter som är populärast att dela på sociala medier är inte lättsmält underhållning, utan mer kontroversiella nyheter som ligger nära i tid, rum och kultur och gärna har en negativ ton, det vill säga uppfyller samma kriterier om utmärker även de traditionella nyheterna. Mycket av det som delas är debattartiklar och den politiska agendan domineras av åsikter kring Sverigedemokraternas politik.

I forskningsrapporten ”Delad glädje är dubbel glädje”, konstaterar forskarna att kvällstidningarna dominerar som avsändare och att det största ämnet är politik och ekonomi. De ämnesområden som de mest delade nyheterna berör är i första hand nöje- och livstilsfrågor, medan sport, olyckor och brott ligger i botten.

Läs hela rapportenLyssna

Kontakt

Sara Ödmark
Universitetsadjunkt
060-14 87 89
sara.odmark@miun.se

Kontakt

Ingela Wadbring
Professor
060-14 86 04, 070-333 27 16
ingela.wadbring@miun.se

Tillabaka till toppen
Stäng meny
Favoriter /globalnavigation/closemenu