DEMICOM i Kunskapskanalen

Spara favorit 13 nov november 2015
logotyp

Den 12-17 november sänder Kunskapskanalen föreläsningar i regi av Mittuniversitetet och med medarbetare från DEMICOM. Nedan hittar du länkar till respektive föreläsning.

Föreläsningarna samlas under programpunkten UR Samtiden - Journalistiken och mediernas makt, och har olika infallsvinklar på journalistik och medier. Bland de medverkande finns verksamma journalister och forskare från forskningscentret DEMICOM på Mittuniversitetet.
Inspelat den 17 september 2015 på Mittuniversitetet, Sundsvall. Arrangör: Mittuniversitetet

Till UR Samtiden – Journalistikens och mediernas makt
samt
UR Samtiden – Journalistikens tio gyllene regler

Mer om föreläsningarna:
Delad glädje är dubbel glädje
Vad är en viralraket? Vilka är det som delar i sociala medier, och vad delar de? Sara Ödmark berättar om sin forskning om användningen av sociala medier i Sverige, om källkritik och vilka ämnen som är mest populära.

Gatugräv
Anna-Klara Bankel och Emil Larsson från SVT:s "Uppdrag granskning" berättar hur de granskar samhällets mest utsatta. Kan man filma en man som tar heroin på en offentlig toalett? Hur pratar man med papperslösa ungdomar på McDonald's? Kan man lita på en drogpåverkad uteliggare, och vad använder man för teknik när man filmar? Både etiska och praktiska frågor tas upp.

Dramatik i digitala medier
En snabbkurs i digitala medier. Hur ser Sveriges redaktioner på sin digitala publicering? Universitetsadjunkt Lottie Jangdal har gjort intervjuer med 30 redaktioner, däribland SVT och SR. Hon visar bland annat hur användningen av rörliga bilder bara växer och växer.

Mediekritik i pocketformat
Hur har mediekritiken sett ut i Sverige de senaste 50 åren? Medieforskaren Mats Hyvönen ger en snabbkurs från 1960-talet till idag. Mediepolitiken har skiftat genom årtiondena, men det visar sig att pocketboken är en stor källa till svensk mediekritik.

Medier genom historien
Historikern Jonas Harvard ger en snabbkurs i mediernas och masskommunikationens historia. Med exempel som burktelefonen på 1600-talet och telegrafens revolutionerande inverkan 200 år senare, tittar han på hur medier genom historien har sett ut och hur de har interagerat med omvärlden.

Det som inte dödar oss - Om mediedrev
Ett mediedrev är en omfattande, ensidig mediebevakning från ledande medier, inte enskilda artiklar som är kritiska berättar medieprofessorn Lars Nord. I vårt nya medieklimat kan detta gå snabbare än någonsin.

Nya medievanor och nygamla effekter
Våra medievanor är idag väldigt annorlunda med hur de varit. Men vad är det som styr mediernas innehåll och vad är medias effekter på samhället? Trots allt kanske de inte är så annorlunda mot hur de varit förr. Medieforskaren Kajsa Falasca berättar.

Journalistikens tio gyllene regler
Gyllene regel 1: Engagera dig!
I den första gyllene regeln går journalisten Erik Fichtelius in på nyhetsjournalistikens grunder, vad är en nyhet? Han visar bland annat de klassiska journalisterna Buzz Merritts och Carl Bernsteins svar på denna fråga.

Gyllene regel 2: Rapportera det viktiga!
Vad ska man rapportera som nyhetsjournalist? Vad är det stora just nu och vad är det viktiga för just din redaktion? Det beror på den tilltänka publiken. Journalisten Erik Fichtelius berättar om både helikopterperspektivet och det nära. Arrangör: Mittuniversitetet.

Gyllene regel 3: Arbeta systematiskt!
Bestäm dig för ett bevakningsområde och scanna av det systematiskt. Journalisten Erik Fichtelius ger exempel från olika journalisters sätt att arbeta systematiskt, inklusive sitt eget tio år långa arbete med att intervjua f.d. statsministern Göran Persson.

Gyllene regel 4: Var konkret!
Om vikten av att gå från det abstrakta till den konkreta. Filmexempel från journalisten Erik Fichtelius egen karriär belyser vikten av att vara konkret som journalist för att nå ut och igenom bruset.

Gyllene regel 5: Förbered, strukturera och lyssna!
Vilka är de viktigaste frågorna och de värsta fallgroparna i en intervju? Erik Fichtelius plockar exempel ur sin egen karriär som journalist för att visa på sina teser. Intervjuer med Mona Sahlin, Percy Barnevik och John Sawatsky analyseras och dissekeras.

Gyllene regel 6: Låt det hända!
Stå inte i vägen för det som händer, det är händelsen som man vill se och höra, inte journalisten. Detta berättar journalisten Erik Fichtelius, utifrån exempel på nyhetshändelser från framförallt etermedia.

Gyllene regel 7: Vårda språket!
Journalisten Erik Fichtelius ger en snabblektion i hur man låter och kanske borde låta på nyheterna. Det talade språket är annorlunda än det skrivna och det spelar roll hur man använder sin röst.

Gyllene regel 8: Gör nya versioner!
När man jobbar i radio och TV så är det viktigt att göra nya versioner av samma nyheter när man sänder många sändningar under samma dag. Detta blir ännu viktigare när man dessutom publicerar på nätet. Journalisten Erik Fichtelius ger tips och visar exempel.

Gyllene regel 9: Var konsekvensneutral!
Något av det svåraste och viktigaste som journalist är att vara konsekvensneutral. Om en nyhet gynnar eller missgynnar någon ska inte avgöra om den publiceras. Det är allmänintresset som ska styra. Journalisten Erik Fichtelius ger ett flertal historiska exempel. Arrangör: Mittuniversitetet.

Gyllene regel 10: Häng med!
Som journalist måste man hänga med i förändringar av teknik och nya digitala modeller. Journalisten Erik Fichtelius åkte till USA när de började med datorer i nyhetsproduktionen i början av 80-talet för att studera detta.

Tillabaka till toppen
Stäng meny
Favoriter /globalnavigation/closemenu