Interview with Alex Breton, PrintDreams

Save favourite
logotyp

We interviewed Alex Breton after his guest lectur for the students at Mid Sweden University.

Alex Breton har precis avslutat sin gästföreläsning på Mittuniversitetet och studenterna från masterprogrammet samlas runt honom för att få en demonstration av prototypen som han har med sig. Prototypen är en helt unik handhållen skrivare som kan både fota och skriva ut bilden direkt genom att svepa skrivaren över papperet. Jag passade på att ställa några frågor till Alex om sitt jobb som entreprenör.

 

Hur fick du idén till den här nya skrivaren?
Det hela började med att innovationschefen för ett företag som tillverkar stämplar kontaktade mig. De ville att jag skulle hjälpa dem att ta fram någon ny teknik för deras affärsområde. Jag kom på att deras stämplar skulle kunna ändra utseende snabbt med hjälp av digital teknik.

 

Ett av mina villkor för att påbörja arbetet var att all teknik som utvecklades skulle ägas av mig. Detta visade sig vara ett bra strategiskt beslut för mig då företaget i ett senare skede valde att inte satsa mer pengar på utveckling av produkterna.  Då startade jag företaget PrintDreams. Jag hade tekniken och kunde arbeta vidare med att hitta bra produkter för den.

 

Hur är det att jobba som entreprenör?
Den stora fördelen är såklart att det finns bra ”pay back-möjligheter”. När företaget börjar göra vinst så tar man direkt del av den. Nackdelarna är att man står rätt ensam, hoppar någon stor finansiär av så är det som att mattan dras undan. Detta har jag varit med om och det har gjort att man blivit försiktigare och säkrar upp mer. Sedan tar jobbet mycket av ens tid och det är svårt att få tid med privatlivet. Man måste verkligen engagera sig i allt som entreprenör.

 

Hur fungerar det med finansieringen när man är entreprenör?
Det är viktigt att ha åtminstone ett stort företag som är en betalande kund. Ett företag som man kan lita på att det står bakom en. Det är svårt att själv söka upp dessa företag utan de måste nästan hitta dig. Det gäller att synas! Det är få företag idag som tar emot uppfinnare utan de söker själva reda på de som de vill jobba med. Det är en svår balansgång att visa upp sig och sina idéer utan att avslöja för mycket och tappa möjliga patent. Man måste hålla sina idéer hemliga tills att de är mogna att möta en publik och då gäller det att marknadsföra dem ordentligt och synas för företagen.

 

Vad har du för tips till studenter som har en idé de vill förverkliga?
Det bästa är att skaffa sig en mentor, någon som redan gjort resan! Det kan vara svårt för en entreprenör som är mitt i sitt arbete att hitta den tiden men som sagt, hitta någon med erfarenhet som du kan diskutera lämpliga strategier med.

 

Det andra är just att ta fram lämpliga strategier för att publicera sina produkter. De flesta människor behöver kategorisera sina intryck för att kunna ta till sig ny informationen. Detta är viktigt att ta hänsyn till i sin marknadsföringsstrategi.

 

Mitt tredje tips är att skaffa sig en kund tidigt som kan betala för produkten. Man kanske har hört det förut men det är verkligen viktigt. Det ger dig som entreprenör en större trovärdighet med en betalande kund i ryggen och det är viktigt mot underleverantörer och andra potentiella kunder. Det är väldigt lätt att hitta kunder som lovar att köpa produkten när den är färdigutvecklad. Detta innebär att du som entreprenör får ligga ute med stora pengar och tar en risk om kunden inte längre är intresserad när produkten väl är utvecklad. Det kan få förödande konsekvenser. Därför bör man komma ihåg att man inte behöver utveckla allt färdigt först för att få betalt. Visa istället en prototyp och förklara hur den kan anpassas efter kundens behov.

 

Hur kommer ert samarbete med Mittuniversitetet att se ut?
Det är inte helt klart än men vår förhoppning är att vi kan ta fram nya produkter som baserar sig på teknik som Mittuniversitetet utvecklar. Till exempel så kan dagens skrivare endast skriva ut storlekar som motsvarar ett A4, detta kan vi utveckla och ta fram skrivare som kan göra riktigt stora utskrifter. Då kan företag använda sig av dessa för att göra större plakat och affischer. Kanske kommer framtidens reklam i tunnelbanorna att kunna tryckas direkt på plats och anpassas unikt för varje station?

Tillabaka till toppen
Close menu
Favourite /globalnavigation/closemenu