Filmturisters resemotiv kartläggs

Spara favorit 15 jan januari 2014

Forks och La Push var till synes två slumrande orter i nordvästra USA fram till Twilight-hysterin, på bara några månader fick de ta emot hundratusentals besökare. Förklaringen, de båda orterna råkade utspela sig i en vampyrsaga.

Forskarna Maria Lexhagen och Christine Lundberg vid ETOUR har valt att studera detta filmturistiska fenomen som de även kallar Twication. I den nypublicerade boken Contemporary Tourist Experience skriven av ledande internationella forskare redogör de för Twilight-fansens resmotiv. 

- Genom en faktoranalys har vi kunnat identifiera tre olika resmotivgrupperingar, säger Christine Lundberg. Dessa är;

1) "Atmosphere and fun seeking" (i denna gruppering ingår resmotiv såsom Twilight atmosfär, party, samhörighet). 2) "Traditional tourists" (i denna gruppering ingår främst traditionella resmotiv såsom möjlighet att besöka en destination). 3) Community seeking fans (i denna gruppering ingår resmotiv där gemenskap är i fokus såsom träffa gamla vänner, umgås med andra människor, ha kul med vänner och familj samt att dela upplevelsen med andra).

Bitten by the Twilight saga: From Pop Culture Consumer to Pop Culture Tourist är titel på det kapitel som du skall leta efter i boken.