Fre 28 okt 2011 11:08

Maria Lexhagen, Christine Lundberg och Sigrid Mattsson, alla forskare på ETOUR, undersöker fenomenet populärkulturturism kopplat till kulturfenomenet Twilight. Forskningen har blivit en medial framgångssaga och rönt stor uppmärksamhet. Läs mer om forskningsprojektet.

Arbetet har bland annat resulterat i en nyutgiven bok med titeln Twication. Mer om den finns att läsa här (länk till förlaget)

Länkar till artiklar, radio- och webbnyheter om Twilight-forskningen

SVT, Kulturnyheterna:
Mittuniversitetet släpper bok om vampyrturism

P4 Jämtland:
Twilight-forskning kommer samtidigt som film ( Se länk till intervju med Maria Lexhagen )

SR P3 Populär:
Twilightsspecial: Fansen, turismen och recensionen ( Se länk till intervju med Christine Lundberg)

www.allastudier.se:
Twilight-turism är det nya sättet att resa

www.travelnews.se:
Turismforskare skriver om Twilight-fansens resor