Polare lika viktiga som artister

Tis 21 aug 2012 09:24

Bra områden där man kan hänga med sina polare är lika viktiga på en festival som att stora artister uppträder. Det tycker svenska festivalbesökare som Mittuniversitetet snackat med.

Illustration av tre personer med fotorekvisita och en ram

Sommartid betyder festivaltider, konkurrensen mellan de svenska festivalerna är stenhård.

Många arrangörer satsar därför på stora artister till sina scener, till exempel uppträdde Rihanna på Peace and Love och arrangörerna till Way Out West lockade med Kraftwerk.

Men stora artistnamn räcker inte för att locka besökare till festivalerna, enligt en ny studie.

– Det handlar om att få uppleva en festival tillsammans med kompisar. Men det handlar också om att få träffa nya människor och uppleva stämningen på en festival, säger doktoranden Anders Nordvall vid turismforskningsinstitutet vid Mittuniversitetet.

Lyssna på hela inslaget från Sveriges Radio

Sidan uppdaterades 2023-06-26