Scandinavian Day – en lyckad branschdag om IT & turism

Spara favorit
logotyp

Några av turismbranschens mest innovativa aktörer samlades under Scandinavian Day på konferensen ENTER2012. Tillsammans presenterades och diskuterades spännande IT-lösningar inom upplevelseindustrin.

ETOUR, Mittuniversitetet, arrangerade tillsammans med Institutionen för Service Management vid Lunds universitet ENTER2012 mellan den 24-27 januari. Den internationellt årligen återkommande konferensen ENTER riktar sig till både forskare och praktiskt verksamma i branschen. Konferensens första dag, Scandinavian Day, blev en dag fylld med experter och aktörer från branschen som delar med sig av sina erfarenheter kring turism och IT. Presentatörer i programmet var: Visit Sweden, Innovation Norway, SCR, SHR; Eksploria, BrackeSystems, Streamingbolaget, Adeprimo, Animero, CyberComGroup, Event in Skåne, Åre Destination AB, Skistar Åre, Stena Line, Wonderful Copenhagen.

Scandinavian Day blev en dag full av inspiration och nya spännande möten och framförallt påpekades vikten av sociala medier och olika applikationer för att underlätta försäljning och marknadsföring inom upplevelseindustrin. Maria Ziv från Visit Sweden, berättade bland annat om det uppmärksammade och innovativa greppet att låta svenskar twittra om Sverige på organisationens uppdrag i syfte att ge en mer mångfacetterad bild av landet. Pehr Palm från Event in Skåne och Ronja Gustavsson från Stena Line visade båda på goda exempel på hur sociala medier kan leda ökad försäljning och öka kunders medverkan i produktutveckling.

Anna Wersén, Skistar Åre och Lars-Börje Eriksson, Åre Destination AB, berättade om den digitala destinationen. Där Skistar Åre bland annat presenterade gratistjänsten MySkistar som syftar till att åkarna skall kunna dokumentera åkstatistik, analysera och tävla med vänner i skidbackarna. För Åre Destination AB är kundperspektivet en viktig utgångspunkt där man arbetar på att olika sätt involvera kunden i produktutvecklingen. I dagsläget bedriver även ETOUR ett samarbete med Åre Destination AB ett projekt som går ut på att analysera kundbeteenden och upplevelser.

Klicka här för att läsa mer om konferensen ENTER 2012

Tillbaka till toppen
Stäng meny
Favoriter /globalnavigation/closemenu