Träningstrend skapar turismintäkter

Spara favorit
logotyp

Människor reser och deltar i idrottsevenemang som aldrig förr och tävlingarna som Vasaloppet, Fjällmaraton, Lidingöloppet och Tjurruset blev i år blev fulltecknade rekordtidigt. Enligt Anders Gunnervall som forskar kring evenemangsturism kan denna trend innebära många postiva effekter för en region.

Men hur kommer det sig då att det nu finns så stort intresse i att delta i olika idrottsevenemang? Anders Gunnervall menar att det finns ett allmänt ökat intresse för träning och hälsa, där många löpartävlingarna fungerar som milstolpar i det egna hälsoprojektet:

- Att anmäla sig till en tävling, att förbereda sig, att genomföra loppet och att minnas tillbaka på bedriften kan skapa både struktur och mening för den egna träningen.

Förutom den egna tillfredsställelsen att delta i en tävling skapar evenemang många positiva effekter för en destination och lockar ofta många tillresta besökare menar Anders. Att sammankopplas med sport och hälsa har ofta positiva effekter för en destinations image, idrottsevenemang är dessutom ofta intressanta för sponsorer och samarbetspartners.

I helgen arrangerades för första gången löpartävlingen "Andersön Runt" utanför Östersund som visade sig bli en succé med fulltecknad deltagarlista. En av de två arrangörerna var Arvid Lorentzon som tidigare varit student på turismprogrammet vid Mittuniversitetet. Under utbildningen ingick bland annat  kursen ”Evenemangs- och upplevelseturism” som skapade en inblick och förståelse för hur man skapar evenemang:

- Särskilt spännande var det att fördjupa oss i VM i Åre som vi gjorde under kursen  då man fick se allt arbete bakom evenemanget, säger Arvid.

Och till er löparintresserade kommer det definitivt bli en löpartävling nästa år igen då Arvid fått mersmak att arrangera evenemang.

Tillabaka till toppen
Stäng meny
Favoriter /globalnavigation/closemenu