Shoppingturist i Ullared söker mer än lågt pris

Tis 24 jul 2012 08:52

Forskare vid Turismforskningsinstitutet ETOUR vid Mittuniversitetet, har studerat shoppingturister vid lågprisvaruhuset Gekås i Ullared och identifierat två olika typer: de som är ute efter låga priser och de som är ute efter lustfyllda shoppingupplevelser. Som aktör på marknaden kan det vara viktigt att tillfredsställa båda grupperna.

Allt fler turister ägnar sig åt shopping under sin resa och shoppingturism har blivit en viktig inkomstkälla för många destinationer. I genomsnitt räknar man med att turister lägger cirka 30 procent av sin resekassa på shopping och drygt var tionde detaljhandelskrona kommer från turismen (Svensk Handel, 2012). Ullared med lågprisvaruhuset GeKås räknas idag till Sveriges mest besökta shoppingdestination och tar årligen emot cirka 4,5 miljoner besökare.

Christine Lundberg forskare vid ETOUR vid Mittuniversitetet har tillsammans med forskare från Högskolan i Borås studerat shoppingturisters upplevelser från och motiv att åka till Ullared.

– En djupare förståelse till varför turister väljer att besöka shoppingdestinationer kan hjälpa aktörer att segmentera marknaden och positionera destinationen så att ”rätt” målgrupp attraheras, säger Christine Lundberg.

Forskningen om shoppingturisterna i Ullared visar att det kan finnas fler motiv än enbart låga priser bakom ett besök. Bland annat att shoppingen ska vara rolig och lustfylld, vilket var viktigt för de turister som hade en mindre klar förväntan om vad som ska/kan upplevas på destinationen. Denna grupp shoppingturister visade sig även vara mindre känslig för långa köer, uppskatta renlighet och ett varierande utbud av andra aktiviteter på destinationen.

Den andra gruppen kännetecknas av shoppingturister som har ett tydligt mål med sitt besök och höga förväntningar på att destinationen ska leva upp till det den lovar, i detta fall låga priser. De är känsliga för långa köer och bryr sig mindre om andra aktiviteter på destinationen.

Fakta:
Genomsnittsbesökaren på Gekås Ullared är en kvinna på 43 år som lever i ett hushåll med tre personer och besöker Gekås två gånger per år. Hon har rest 23 mil enkel resa, där maken körde bilen och hon handlar för 3 600 kronor (Gekås, 2012).

Sidan uppdaterades 2015-02-05