Krönika: Lyssna på ditt hjärta

Spara favorit 22 dec december 2017
Greta Wiklund Lind
I gryningen finns lugnet för Greta. Foto: Madelene Schreiner

Jag sitter tyst när mina arbetskamrater beklagar sig över mörker, kyla och tidiga mornar. De jämför vem som är mest stressad inför jul och antal uteblivna träningspass. Olika livspussel beskrivs med många bitar som inte går ihop.

Träning i form av färdigskrivna program för löpning är en av de stora pusselbitarna som skapar frustration. Jag vågar inte säga att jag upplevde morgonluften som klar och frisk när jag steg upp klockan fyra och kände för att springa utan ett förutbestämt träningsschema. Jag sprang med pannlampa längs en smal skogsstig. En timmes pass, lätta steg med syfte att skapa närvaro i kropp och sinne.

Många ser det inte som normalt att vakna vid fyra på morgonen och känna ett sug efter att ge sig ut för att springa. Det står sällan i träningsprogram att sådana pass bör läggas in som en grund för att ge energi.  Många rekommenderar att ge kroppen tid att vakna, samt äta och dricka ordentligt innan man genomför sin träning. Jag har länge trott att det gäller alla tills jag testade ge mig ut en tidig morgon. Jag gjorde likt Deweys teori ”Learning by doing” att lära genom att göra. En teori som verkar stå i motsatsförhållande till hur vi människor beter oss idag. Vår strategi verkar gå ut på att googla, läsa och studera hur någon annan förklarar att man ska göra.

Forskningsprojektet Hand in Hand vid Mittuniversitet, finansierat av EU, syftar till att stärka de Sociala Emotionella och Interkulturella (SEI) kompetenserna i skolan hos såväl elever som skolpersonal. Målet är att skolan och samhället ska bli mer inkluderande och att elever och lärare ska trivas och må bättre. Min uppgift i projektet är att coacha forskare, lärare och elever i praktiska övningar som ska syfta till ökad medvetenhet vad det gäller kroppen och hjärtats signaler. Övningarna har fokus på andning och kroppsmedvetenhet. Forskarna ska ge elever och lärare ett program med verktyg och övningar för att först uppmärksamma sig själva och sedan möta världen och andra människor. Detta program ska utvärderas och finnas tillgängligt för alla skolor i Europa om det fungerar bra. Projektets målsättning är alltså även att utveckla valida och tillförlitliga redskap för att mäta SEI-kompetenser hos elever och skolpersonal. Denna strategi med att börja med sig själv och att aktivt uppleva kanske även borde anammas i större utsträckning vid träningsplanering, tänker jag. 

Mitt morgonpass anpassades för att uppleva i stunden. Jag valde en stig med stora stenar och nedfallna träd som uppmanade mig att hoppa. En brant backe tvingade mig att röra armarna effektivt intill kroppen och trycka ifrån med kraft i varje steg för att möta motståndet på bästa sätt. Väl uppe halkade jag på en rot men landade mjukt på en bädd av lingonris och mossa. Mörkret omslöt mig där jag låg, pannlampan slocknade vid fallet. Jag blickade upp mot himlen, pulsen sänktes och andetagen blev lugnare. Efter ett tag lade jag märke till ett oändligt antal stjärnor som glimmade ner mot mig.

I den stunden upplevde jag effekterna av träningspasset i min kropp och mitt sinne likt de praktiska övningarna i forskningsprojektet i strävan efter medvetenhet. Jag reflekterade automatiskt över den genomförda träningen i enlighet med Deweys teorier om att lära sig av erfarenheter i livet. Garminklockan blinkade till och rekommenderade mig att vila i 7 dagar. Vi får se tänkte jag, det fanns en tid när jag levde för att springa och enbart läste och lyssnade på vad andra rekommenderade mig att göra. Nu springer jag efter mina förutsättningar för att leva och få mitt livspussel att gå ihop.

Greta Wiklund Lind

 

Greta Wiklund Lind

Greta Wiklund Lind är adjunkt på Mittuniversitetet och engagerad i forskningsprojektet Hand in Hand.

HAND in HAND logotyp

Kontakt

HAND in HAND grupp

Hand in Hand
Mittuniversitetet
Holmgatan 10
851 70 Sundsvall
handinhand@miun.se

EU logotyp