Vilka effekter ger världsmästerskapen i Åre och Östersund?

Spara favorit 11 dec december 2018
ETOURs nya studie innehåller bland annat enkäter till evenemangsbesökare och lokalbefolkning. Bilden är från ett tidigare världscuparrangemang i skidskytte i Östersund. Foto: Tina Stafrén.

Forskare vid turismforskningscentret ETOUR kommer att utvärdera vinterns VM i Åre och Östersund. Den nya studien ska bland annat ta ett större grepp vad gäller mätningen av evenemangens ekonomiska effekt på regionen.

− Eftersom de båda världsmästerskapen i Åre och Östersund avgörs så nära varandra i tid och rum får vi en enastående möjlighet att titta på de samlade effekterna som flera stora evenemang kan ha på en region. Vi kommer att kombinera sociala och ekonomiska mätmetoder för att kartlägga evenemangen ur ett regionalt hållbarhetsperspektiv, säger Martin Wallstam, doktorand på turismforskningscentret ETOUR vid Mittuniversitetet.

Martin Wallstam forskar om evenemang som verktyg för regional utveckling och i ETOURs undersökning kommer ett stort antal intressenter från näringsliv, offentlig sektor och lokalsamhället att intervjuas. Studien ska också innehålla enkäter till evenemangsbesökare och lokalbefolkning för att fånga såväl den ekonomiska som den sociala betydelsen av evenemang på människor - oavsett om de aktivt tar del av evenemangen eller inte.

− I den sociala effektmätningen kommer vi att utgå från de indikatorer som vi, utifrån en panel av världsledande evenemangsforskare, publicerade tidigare i år och som mäter hur människor i och runt ett evenemang påverkas. Det kan handla om hur evenemangen påverkar känslan av stolthet till den platsen man bor på eller om evenemangen påverkar sammanhållningen i samhället, säger Martin Wallstam.

Studien kommer även att ta ett större grepp vad gäller mätningen av ekonomiska effekter. Där majoriteten av evenemangsstudier stannar vid den direkta omsättningen av evenemangsbesökares konsumtion, kommer ETOURs satsning även belysa indirekta spridningseffekter. Det handlar bland annat om att beräkna hur pengarna från evenemangen fördelas mellan branschsektorer i länet, och vad evenemangen bidrar med i form av sysselsättning.

− Analysen av primära och sekundära ekonomiska effekter ger oss en helhetsbild av hur stor andel av kronorna från större evenemang som stannar i regionen, hos vilka aktörer kronorna hamnar samt vad dessa kronor bidrar med mer konkret, säger Kai Kronenberg, doktorand på ETOUR, som forskar om turismens socio-ekonomiska effekter.

Kontaktpersoner:
Martin Wallstam, doktorand på ETOUR, martin.wallstam@miun.se, 010-142 79 13
Kai Kronenberg, doktorand på ETOUR, kai.kronenberg@miun.se, 010-142 79 07


Relaterade sidor:

Tillbaka till toppen
Stäng meny
Favoriter /globalnavigation/closemenu

Installera webbappen på din iPhone eller iPad: klicka på   och lägg till på hemskärm.