Utlandsrekrytering forskare utanför EU/EES
Process för utlandsrekrytering av forskare där forskning ingår med mer än 50% av tjänsten. Befattningar som till exempel skulle kunna omfattas är gästforskare, postdoktor. Om anställningstiden för forskaren är kortare än tre månader krävs inget uppehållstillstånd.
- Beslut om att anställa en viss forskare, utifrån besluts- och delegationsordning.
- Anställningsvillkor skickas till HR-administratör via administrationsblanketten, fyll i allt utom personnummer/samordningsnummer.
- Prefekt med stöd av HR-administratör upprättar ett Mottagningsavtal för forskare i Sverige.
Mall för Mottagningsavtal (Svensk version)
Mall för Mottagningsavtal (Engelsk version) - Prefekt skickar mottagningsavtalet till medarbetaren.
Medarbetaren skickar in ansökan om uppehållstillstånd samt eventuellt visum via Migrationsverkets e-tjänst alternativt via svenskt konsulat eller ambassad i bostadslandet. Mottagningsavtal ska biläggas ansökan. Huvudregeln är att forskaren första gången ska ansöka om och få tillståndet beviljat innan hen reser in i Sverige. Den totala handläggningstiden är beroende på om ansökan är komplett, arbetsbelastning hos respektive ambassad eller konsulat samt arbetsbelastning hos Migrationsverket. Vanligast tar handläggningstiden mellan 3-6 månader och om något är fel i ansökan kan det ta ytterligare flera månader, viktigt därför att ansökan görs i god tid.
Vid uppehållstillstånd kortare tid än ett år är det krav på att personen har en heltäckande sjukförsäkring.
Medarbetaren och prefekt får besked från Migrationsverket om ansökan har beviljats. Kopia av uppehållstillstånd skickas snarast till HR-administratör och förvaras i personalakten. Medarbetaren kan nu börja planera för sin flytt till Sverige.
HR-administratör skickar en underrättelse till skatteverket om anställning av utlänning. Ansöker samtidigt om:
A-skatt – vid anställning över 6 månader
SINK – vid anställning kortare än 6 månader.
Läs mer om skatteregler
Skatteverket skickar samordningsnummer till HR-administratör, vilket kan ta upp till åtta veckor, beroende på arbetsbelastningen hos Skatteverket. HR-administratör skriver därefter anställningsbevis. Lön kan inte utbetalas förrän medarbetaren har fått sitt samordningsnummer.
Läs mer om samordningsnummer och personnummer
Prefekt ansvarar för introduktion av den nya medarbetaren.
Medarbetaren ansöker om ID-kort via Skatteverket samt gör en anmälan till Försäkringskassan.
Länk till Försäkringskassan
Om anställning längre än ett år – medarbetaren besöker skatteverket för folkbokföring
Läs mer om folkbokföring
När medarbetarna fått sitt ID-kort kan denne ansöka om bankkonto.