Publicera open access kostnadsfritt via nationella biblioteksavtal med ett antal olika förlag. Mittuniversitetets bibliotek ingår i olika nationella så kallade transformativa avtal, för dig som forskare innebär det att du kan publicera artiklar kostnadsfritt med öppen tillgång (OA).

Universitetsbiblioteket erbjuder nu en ny söktjänst för tidskrifter med open access-publicering. Tjänsten förenklar för dig som forskare vid Mittuniversitet när du vill veta om du kan publicera dig open access i en viss tidskrift, utan att behöva betala någon publiceringsavgift (APC = article processing charge) för detta.

Söktjänsten SciFree Journal Search Tool

Alla tidskrifter som ingår i något av våra avtal finns med i söktjänsten, som innehåller närmare 11000 tidskrifter. Du får översiktlig information på tidskriftsnivå och kan se om det är en open access tidskrift eller en hybrid tidskrift.

Översikt per förlag

Springer Compact – forskare vid Mittuniversitetet kan publicera sin forskning kostnadsfritt med öppen tillgång i någon av Springers drygt 1850 hybridtidskrifter. APC-kostnaden täcks av biblioteket.
Information om Springer Compact avtalet
Tidskrifter som ingår i Springer Compact avtalet

Springer Nature Fully OA – forskare vid Mittuniversitetet kan publicera sin forskning kostnadsfritt i rena OA-tidskrifter från förlaget. APC-kostnaden täcks av biblioteket.
Information om Springer Nature Fully OA avtalet

Taylor & Francis – forskare vid Mittuniversitetet kan publicera sin forskning kostnadsfritt med öppen tillgång i någon av förlagets drygt 2300 hybridtidskrifter. APC-kostnaden täcks av biblioteket.
Information om Taylor & Francis avtalet
Informationsfolder från Taylor & Francis

Cambridge – forskare vid Mittuniversitetet kan publicera sin forskning kostnadsfritt i både hybrid- och rena OA-tidskrifter från förlaget. APC-kostnaden täcks av biblioteket.
Information från Cambridge

Elsevier – forskare vid Mittuniversitetet kan publicera sin forskning kostnadsfritt i både hybrid- och rena OA-tidskrifter från förlaget. APC-kostnaden täcks av biblioteket. Information från Elsevier

Sage – forskare vid Mittuniversitetet kan publicera sin forskning kostnadsfritt med öppen tillgång i hybridtidskrifter. APC-kostnaden täcks av biblioteket.

Wiley – forskare vid Mittuniversitetet kan publicera sin forskning kostnadsfritt i både hybrid- och rena OA-tidskrifter från förlaget. APC-kostnaden täcks av biblioteket. Information från Wiley

ACS (American Chemical Society) – forskare vid Mittuniversitetet kan publicera sin forskning kostnadsfritt i både hybrid- och rena OA-tidskrifter från förlaget. APC-kostnaden täcks av biblioteket.

APS (American Physical Society) – forskare vid Mittuniversitetet kan publicera sin forskning kostnadsfritt i både hybrid- och rena OA-tidskrifter från förlaget. APC-kostnaden täcks av biblioteket.

SPIE – forskare vid Mittuniversitetet kan publicera sin forskning kostnadsfritt i både hybrid- och rena OA-tidskrifter från förlaget eftersom det ingår i prenumerationsavtalet.

Oxford – forskare vid Mittuniversitetet kan publicera sin forskning kostnadsfritt med öppen tillgång i någon av förlagets 313 hybridtidskrifter. APC-kostnaden täcks av biblioteket.
Information från Oxford

Rabatter på publiceringsavgifter

De Gruyter ger 90% rabatt på publiceringsavgift i förlagets hybridtidskrifter. De rabatterade APC:erna faktureras i efterskott genom en central samlingsfaktura (via biblioteket) i januari året efter det att artikeln godkänts för publicering.

De Gruyter ger 30% rabatt på publicering i förlagets rena OA-tidskrifter, faktureras och betalas av författaren.

Sage ger 20% rabatt på publicering i förlagets rena OA-tidskrifter, faktureras och betalas av författaren.

Frontiers ger 10% rabatt på publicering i förlagets tidskrifter, faktureras centralt (via biblioteket) men betalas av författaren.

Om ni stöter på funderingar vid manushantering eller val av OA-licens (ofta en Creative Commons-licens, läs mer här) hör av er till oss på universitetsbiblioteket.