Poddar – spridningsplan
Du som tar fram en poddserie måste också planera hur podden ska spridas och nå lyssnare. Med hjälp av den här spridningsplanen kan du definiera vilka podden ska nå och hur det ska gå till.
Syftet med en spridningsplan är att identifiera målgrupper och strukturera kommunikationsinsatserna för bästa effekt.
Mål
Definiera målet med podden.
T.ex. att sprida Mittuniversitetets forskning inom området, delta i samhällsdebatten, vara med
och påverka, hitta nya samarbetspartners och finansiärer …
Målgrupper
Definiera de målgrupper ni vill nå med podden. I kommunikationsplattformen finns
ett antal målgrupper beskrivna, som ev. kan vara användbara. Bryt gärna ner
målgrupperna för att lättare kunna nå dem.
Gärna även nyckelpersoner, specifika individer (t.ex. en känd opinionsbildare eller ordföranden
för en viss organisation).
Aktiviteter
Gör en lista över aktiviteter, ansvarig och tidsplan. Utgå från målen och
målgrupperna. Bland tips och råd för forskningskommunikatörer (KOMs server) finns
en lista över kanaler som kanske kan vara till hjälp.
Tips:
- Personlig kommunikation – Be de medverkande i podden att sprida i sina nätverk och om de tillhör en organisation, tipsa deras kommunikationsavdelning. Maila till tänkbara intressenter.
- Ring personer som är viktiga att nå.
- Identifiera nyckelord (som användare kan tänkas söka på när de letar information om poddens ämne) att använda i marknadsföringen i digitala kanaler.
- Använd influensers som kan prata gott om podden och er forskning.
- Sprid i Mittuniversitetets digitala kanaler: webbsida, Facebook, Twitter, LinkedIn (gärna även sponsring av inlägg). Samt via ev. forskningscenters/forskargrupps webb, nyhetsbrev och sociala kanaler.
Utvärdering/uppföljning
Definiera ett antal mätbara indikatorer för uppföljning. Ange också när uppföljningen ska ske.
T.ex. antal lyssningar på varje poddavsnitt, antal delningar, antal klick till projektets
webbsida, räckvidd och interaktioner i sociala medier …