Skrivlyftet ger många verktyg

Tis 18 feb 2020 15:40

Lisa Sällvin, programansvarig för civilingenjör i industriell ekonomi, och Biörn Tjällén, kursansvarig i historia, har båda deltagit i Skrivlyftets pilotprojekt. De skrivtips och pedagogiska verktyg de har fått i projektet har nu deras studenter stor nytta av, menar de.

Biörn Tjällén och Lisa Sällvin

Under förra årets pilotprojekt var Lisa och Biörn två av deltagarna tillsammans med andra lärare och programansvariga från tre olika program. I olika skrivverkstäder fick de utforska verktyg och metoder för hur de kan hjälpa studenterna att utveckla sitt skrivande.
– Verkstäderna var upplagda så att de började med en föreläsning och hade olika teman. Ett tema var till exempel olika yrkesspråk, vilket jag fann väldigt givande. Det handlar alltså inte bara om det akademiska språket, säger Lisa Sällvin.

Formulerade lärandemål

Förutom att få gräva ned sig i ingenjörens språk och diskutera det med sina kollegor, uppskattade hon också de många olika verktyg för skrivande hon fick och insikten om vad skrivprocessen betyder för studenternas inlärning.
– Vi fick bland annat verktyg för hur vi kan bedöma och ge respons på studenternas texter. Vi tittade också på våra egna kursplaner och såg att skrivandet var underförstått, att det alltså inte hade något eget utrymme i planerna. Det gjorde att vi formulerade lärandemål även för skrivandet. Man kan säga att vi synliggjorde skrivandet mer. Eftersom det finns vissa problem med rapportskrivandet hos många studenter så behövdes det, säger hon.

Stor skillnad för studenterna

Lisa Sällvin berättar att Skrivlyftet blev något av en aha-upplevelse och att didaktiken är något som alltid kan utvecklas. Hon har nu börjat använda sig av de tips och verktyg hon fick i sig undervisning, och hon märker att det har gjort stor skillnad för hennes studenter. Till exempel har de fått instruktioner i hur de ska föra en läslogg och det gör att de också faktiskt läser litteraturen.
– Skrivandet har hjälpt dem att läsa. Jag tror att det här kan vara bra för alla, speciellt hur vi jobbar pedagogiskt och ger återkoppling. Det handlar om hur vi kan stötta studenterna i deras skrivande, och det tror jag nog att alla kan behöva lära sig. Sedan fick jag också med mig mycket för det egna skrivandet, säger hon.

Skapar medvetenhet

Biörn Tjällén ser även han stora förtjänster med Skrivlyftet. Inte minst för att det skapar medvetenhet kring hur man som lärare hela tiden bedömer studenternas skrivande och mer eller mindre omedvetet också låter det påverka betygssättningen.
– Eftersom det är på det viset så måste det också stå i våra lärandemål så att det blir tydligt för studenterna hur viktigt det är och att vi betonar vad vi ser som en vetenskaplig attityd till skrivandet, att det är en process. Ofta är det så att oerfarna skribenter ser det skrivna som en rapport övet det de har tänkt, när skrivandet i själva verket är ett verktyg för att tänka. Tankeskrivandet, thinkingwriting, är alltså i sig ett arbetsverktyg, säger han.

Liksom Lisa har han nytta av de tips och verktyg han fick i Skrivlyftet i sin undervisning.
– Vi fick många praktiska verktyg som gör att vi kan sluta ondgöra oss över studenternas bristande skrivkunskaper och i stället ge dem vad de behöver för att klara av det. Sedan måste man förstås komma ihåg att det alltid finns de som har extra svårt att skriva, men då har vi ett ju ett skrivstöd som vi kan erbjuda, säger Biörn Tjällén.

Sidan uppdaterades 2023-10-26