Förändring i Skype – uppdaterad nyhet

Arbete med ny upphandling för telefoni pågår då nuvarande avtal löper ut. I det befintliga avtalet för telefoni har vi haft möjlighet att använda Skype för att hantera externa telefonsamtal. Den möjligheten kommer att försvinna i och med det nya avtalet, vilket beräknas träda i kraft till hösten.

9325044-man-och-kvinna-med-mobiltelefon.jpg

Touchpoint blir standard
Mittuniversitetets använder sig idag av Touchpoint Plus från Telia som företagsväxel. Touchpoint Plus är en molntjänst som tillhandahåller en stor flora av telefonitjänster. Med Touchpoint Plus går det att använda växelfunktioner i läsplattor, mobiler, telefoner och datorer. Universitetet har fram till idag använt ett tillägg i Skype som alternativ till Touchpoint Plus i datorer och mobiler. I den nya upphandlingen är inte tillägget inkluderat varför vi nu kommer att byta till Touchpoint Plus som standard. 

Du aktiverar själv ditt konto
Telia Touchpoint Plus kommer att installeras automatiskt på användarens dator. När det kommer till mobiltelefoner så styr inte universitet över dessa. För dessa måste användarna själva hämta och köra installationen. Oavsett vilken enhet man väljer att använda så behöver den enskilde användaren aktivera sitt eget konto genom att logga in på hemsidan för Touchpoint Plus, förklarar Bo Zetterlund, konsult vid Avdelningen för infrastruktur, INFRA. 
– Det är lätt att fixa själv, men vi kan också hjälpa till om någon vill det. Det handlar om att skriva in en webbadress, uppge sina inloggningsuppgifter och generera ett lösenord, sedan rullar det på, säger han. 

En förändring till det bättre
Att börja använda Touchpoint Plus är en förändring som ställer lite krav på att man vänjer sig vid ett nytt verktyg, men i grund och botten är det en förändring till det bättre för själva telefonifunktionen, enligt Peter Eriksson, systemansvarig för universitetets telefoni, INFRA. 
– Skype tillsammans med telefoni har inte varit helt problemfritt att jobba med, och nu har vi ju heller inget val eftersom Microsoft på sikt har valt att avveckla det, säger han.  

Avvecklingen av Skype sammanfaller med implementeringen av Office 365. Teams, som en del av Office 365, kan på sikt komma att erbjuda motsvarande telefonifunktion, men i dagsläget är det dock inget alternativ, menar Bo Zetterlund.  
– Vissa delar av växelfunktionerna är inte tekniskt moget för det än, därför gör vi den här lösningen med Touchpoint. Det kan kännas som att vi backar tillbaka lite när vi väljer separerade lösningar, men Touchpoint är en väldigt modern molnlösning. Och att göra en ny upphandling med dessa tilläggsfunktioner för Skype nu skulle bli både dyrt och vara dumdristigt. Funktionaliteten har vi ju kvar ändå, i form av Touchpoint, säger han.  

Möten via Skype, samt chatt och Skype-konversationer, kommer tills vidare att fortsätta fungera som vanligt.

 

Här kan du läsa mer om hur du aktiverar Touchpoint