Hos Hampus testas världseliten

Lör 05 feb 2022 08:00

Hampus Lindblom har tagit på pulsen på svenska OS-åkarna. Bokstavligen. Är det någon som vet exakt hur idrottsstjärnornas formkurvor ser ut så är det han, de testar sig nämligen regelbundet hos honom på Mittuniversitetets Nationellt Vintersportcentrum, NVC.

Hampus Lindblom

Alpina åkare, skidskyttar, längdskidåkare. Förutom den uppenbara gemensamma nämnaren har de kommande OS-åkarna även gemensamt att de låter sig testas varje vår och höst på Mittuniversitetet Nationellt Vintersportcentrum, NVC. Och när de kommer till NVC så är det oftast Hampus Lindblom de träffar.

- ­Jag har jobbat här i 11 år nu så en del åkare har ju jag träffat sedan de var juniorer. Ibland känns det som att det är gamla polare som kommer in hit.

Vet vilka som åker fort - men vill inte nämna namn

Framförallt är det två saker som elitåkarna testar hos Hampus Lindblom, laktatnivåer och syreupptagningsförmåga. Laktatnivån indikerar hur hårt kroppen arbetat för att ta sig igenom en viss arbetsintensitet. Att klara av samma arbete med lägre laktat är ett tecken på att man blivit uthålligare. Syreupptagningsförmågan beskriver kroppens totala förmåga att ta upp syre ur luften, föra över det från lungorna till blodet samt transportera ut det till arbetande muskulatur där det kan omvandlas till energi som kan driva kroppen framåt. En hög maximal syreupptagningsförmåga (VO2max) visar därför också på en hög kapacitet att utföra hårt uthållighetsarbete. Utifrån resultaten kan tränare och åkare lägga upp en träningsplan och nästa gång åkaren testar sig så är resultaten förhoppningsvis ännu bättre. De åkare som nu har tagits ut till OS har alltså samtliga varit hos NVC och gjort tester. Är det någon som har koll på OS-formen hos de svenska åkarna så är det alltså – just det – Hampus.

- Eh, om man säger så här, jag vet vilka jag tror kommer att åka fort, och jag har inte varit jätteförvånad över de som har åkt fort här på bandet. Men jag kan inte nämna några namn. Tyvärr.

Kan fortfarande bli överraskad

Under OS i Peking kommer snögrenarna att genomföras på skidorter som ligger cirka 1800 meter över havet, en rejäl skillnad från till exempel Östersund som ligger drygt 300 meter över havet.  Därför har de svenska åkarna även testat sig i NVC:s höghöjds-/klimatkammare för att veta hur de bäst acklimatiserar sig för den höga höjden.

Under sina år som testledare har Hampus Lindblom sett skidåkare som kräkts av utmattning, kört tills benen inte burit längre eller de som helt enkelt inte insett att kroppen inte klarar mer så Hampus fått stoppa bandet av säkerhetsskäl. Trots att han har sett det mesta så kan han fortfarande bli överraskad.

- När någon gör något som borde vara fysiologiskt omöjligt, då blir jag överraskad. Och det händer. Folk bryter barriärer vad gäller testvariabler och ibland kan man undra hur mycket man kan utvecklas på ett halvår egentligen, säger Hampus.

Vill du läsa mer om Mittuniversitetet och OS kolla in:
miun.se/os

Sidan uppdaterades 2022-04-11