Så har Mona Brorsson laddat inför OS

Fre 04 feb 2022 16:20

Mona Brorsson studerar på Mittuniversitetet samtidigt som hon tillhör eliten inom skidskytte. Nu tävlar hon för Sverige i OS.

Mona Brorsson Skidskytte

Som elitidrottare och student, hur förbereder du dig inför en OS-säsong som i år?

– Med mycket tävlingar så klart, vi har tränat hela sommaren och hösten samtidigt som jag har kombinerat det med studier så det har varit en liten mix. OS är så klart det stora målet så det är fullt fokus på det.

Hur ser en studiedag ut för en elitidrottare?

– Det gäller att ha väldigt mycket disciplin faktiskt. Jag har två träningspass per dag så jag får hitta små luckor antingen mitt på dagen, eller att jag sitter lite på kvällen och studerar. Det viktiga är att man faktiskt sätter sig och kommer igång, hellre gör lite varje dag än att man sparar allt till sista dagen vilket annars är risken.

Vad gör du en ledig lördag kväll?

– När träningen är gjord och plugget avklarat äter jag gärna en god hemlagad middag och ser en serie på Netflix eller spelar lite tv-spel.

På tal om mat, vad äter du helst?

– Jag tycker att matlagning är väldigt roligt och något jag gärna lägger lite extra tid på. Det blir oftast nåt med asiatisk inspiration, just nu är favoriten pokébowl som går att variera i det oändliga!

Vad betyder det att ha ett idrottsuniversitet?

– Det betyder supermycket för skidskyttet. Samtidigt, ska man komma ihåg, är idrottskarriären trots allt inte allt. Det kommer en karriär efter skidåkning också och för mig personligen betyder det mycket att ha något vid sida om. Jag är inte bara skidskytt utan jag gillar att utvecklas och träna huvudet också.

Varför valde du den utbildning som du går?

– Jag läser sociologi och statsvetenskap, jag är väldigt intresserad av internationella relationer men också psykologi på gruppnivå för att förstå varför grupper och personer agerar som de gör i samhället. Sen får vi se om jag kommer jobba med det i framtiden.

På tal om det, vad gör du om tio år?

– Jag tror inte att jag tävlar i skidskytte längre, faktiskt, men jag kommer nog alltid vara inblandad i skidskyttet på något sätt. Förhoppningen är att jag kommer att ha nytta av den här utbildningen som jag skaffar mig så det kanske blir någon form av personalansvar. Vi får se hur jag kommer nyttja mina kunskaper.

Vill du läsa mer om Mittuniversitetet och OS kolla på miun.se/os

Sidan uppdaterades 2022-02-07