Niklas Kallin ny ekonomichef

Ons 26 jan 2022 13:37

"Jag tycker att det är spännande med universitetsvärlden och ser mycket fram emot att lära känna en ny grupp och en ny verksamhet."

Man med skägg, ljus skjorta och svart kavaj
Niklas Kallin

Den 25 april välkomnar vi Niklas Kallin som ny ekonomichef. Han kommer närmast från Försvarets materielverk, där han arbetar som ekonomidirektör och dessförinnan som chef för controlling.

Varmt välkommen till Mittuniversitetet! Kan du berätta lite om din bakgrund?

— Stort tack, det ska bli jätteroligt! Jag har relativt lång karriär i staten. Först 13 år på Svenska kraftnät, varav de sista sju åren som chef för ekonomistyrning, och sedan tre år på Försvarets materielverk. Min utbildning har jag skaffat i Göteborg, dels på Chalmers där jag studerade teknisk fysik och sen läste jag företagsekonomi vid Göteborgs universitet, berättar Niklas Kallin.

Hur känns det att börja ditt arbete på Mittuniversitetet?

— Det ska bli jättekul, jag är verkligen taggad! Jag tycker att det är spännande med universitetsvärlden och ser mycket fram emot att lära känna en ny grupp och en ny verksamhet, säger Niklas.

Kommer du att utgå från Campus Sundsvall eller Östersund? Har du någon koppling till någon av campusorterna?

— Jag är född i Sundsvall och växte upp i Njurunda, strax söder om stan. Nu när vi flyttade tillbaka till Sundsvall så blev vårt nya hem en gård, med lite skog, åkermark, ladugård, höns och annat som hör till. Så utöver ekonomichef står det också månskensbonde i mitt CV. Det är min nya passion i livet. Så jag kommer att utgå från Sundsvall, men jag ser också fram emot att regelbundet vara på plats i Östersund, säger Niklas.

Sidan uppdaterades 2022-12-06