Skidesset Ida Ingemarsdotter har gjort dubbla karriärer

Fre 11 feb 2022 08:00

Idrottsuniversitetet möjliggjorde för Ida Ingemarsdotter att studera samtidigt som hon elitsatsade som längdskidåkare. Nu, 36 år gammal, är hon klar med både skidkarriär och utbildning.

Ida Ingemarsdotter

- Vem vet, jag kanske inte hade satt mig i skolbänken annars om jag inte fått möjligheten att göra båda.

Ida Ingemarsdotter rycker lite lätt på axlarna. Det har blivit som det har blivit, säger hon. 2005 började hon som student på Mittuinversitetets Idrottsvetenskapligt program samtidigt som hon inledde sin elitkarriär inom skidåkningen. Skidåkningen fick gå först och när det var som mest intensivt tog hon ett långt studieuppehåll. 2019, med åtta seniormedaljer däribland OS- och VM-guld i bagaget, avslutade hon sin skidkarriär och valde att fokusera på att gå klart utbildningen.

- Idrottsuniversitetet gav förutsättningarna för mig att både studera och åka skidor. Jag har hela tiden varit medveten om att det kommer ett liv efter idrotten också.

Tar snart ut sin examen

Och där är hon nu, i livet efter idrotten. Just nu är hon föräldraledig från jobbet som tränare för Svenska Skidförbundets utvecklingslandslag Team Svenska Spel. C-uppsatsen lämnades in för några månader och till hösten väntar en kurs i psykologi, sen tar hon ut sin examen.

- Det har ju hänt mycket inom utbildningsområdena sedan jag började plugga -05. Psykologi som ämne är väldigt intressant tycker jag. Inom idrotten är det viktigt med fysiologi men även det mentala spelar roll och som tränare är det ett viktigt område.

Kursansvariga hjälpte till

När Ida bestämde sig för att sluta sin elitkarriär som skidåkare fick hon hjälp av kursansvariga att gå igenom vad som behövdes för att göra klart studierna.

- Eftersom jag tog ett studieuppehåll har jag inte behövt nyttja möjligheterna att till exempel flytta tentor och sådant. Men det är ju superbra att de alternativen finns.

Är du intresserad av studier samtidigt som du satsar på en elitkarriär inom idrott? Här får du veta mer om Mittuniversitetet som riksidrottsuniversitetet och dubbla karriärer:

Studier och elitidrott

miun.se/os