Gïelevåhkoe Gaskeuniversiteetesne – Samiska språkveckan på Mittuniversitetet

Mån 24 okt 2022 08:00

24-30 oktober hålls den samiska språkveckan för fjärde året i rad. Språkveckan är till för att lyfta de samiska språkens status och öka kunskapen om språken och kulturen i hela samhället. Satsningen är ett gränsöverskridande samarbete mellan Sametingen i Sverige, Norge och Finland.

Mönster i olika färger av Katarina Blind för projektet Båskoes
Illustration: Katarina Blind

Forskningsnätverket Båskoes

Just den här veckan kommer de samiska språken att höras och synas lite extra, även här på Gaskeuniversiteete/Mittuniversitetet. Mittuniversitetet är beläget mitt i det sydsamiska området i Saepmie. Universitetets samiska namn är Gaskeuniversiteete och i samband med samernas nationaldagen den 6 februari 2022 deklarerade Gaskeuniversiteete en avsiktsförklaring med syfte att stärka universitetet till att bli ett samiskt universitet i sydsamiskt område. För att samla kraft stärktes Båskoes, som är ett nätverk för forskning om och med det sydsamiska samhället. Båskoes arbetar med flera initiativ, bland annat seminarieserier, forskningsfonden Saepmie och att utveckla utbildning och forskning som är relevant för samer och Saepmie.

Läs mer om Båskoes här

Event under språkveckan:

24 oktober - kl. 11-13 i Ljushallen, Hus G på campus Östersund
Båskoes samordnare Johanna Tjäder berättar mer om Båskoes arbete. Du kan även tävla i dina samiska kunskaper i en Språkquiz.

Mer om evenemanget "Johanna Tjäder berättar mer om Båskoes arbete"

25 oktober - kl. 12-13 i Ljushallen, Hus G på campus Östersund. Livestreams även här:  https://youtu.be/T72wTSaOQPg

"Mellom hud och jord". Ett samtal utifrån boken Inifrån Sápmi: vittnesmål från stulet land hålls mellan en av redaktörerna Patricia Fjellgren och en av författarna: Niilas Helander. De pratar om bidrag till berättelserna från ett mångsidigt och levande Saepmie. Om hur kunskap överförs till nästa generation.

Mer om evenemanget "Mellom hud och jord"

27 oktober - kl. 18.30-19.30, Staaren gärjagåetie/Östersunds bibliotek – Samlingssalen.

Leena Huss, professor i finska vid Uppsala universitet och tidigare docent i minoritetsspråkforskning vid Helsingfors universitet föreläser om flerspråkighet för våra barn. Arrangeras av Östersunds kommuns samiska samordnare och Östersunds bibliotek som en del av Gïelevåhkoe.

Mer om evenemanget "flerspråkighet för våra barn"

Fler evenemang hittar du här, Giellavahkku - Samiska språveckan

Sidan uppdaterades 2022-10-24