”Explosion” i Sundsvall när ledningen krisövade

Ons 30 nov 2022 09:01

Mittuniversitetets ledning och övriga chefer har genomfört en krisövning som arrangerades av universitetets egna Risk- och krisforskningscentrum, RCR. I det scenario som övades hade en explosion skett på campus i Sundsvall.

1.	Delar av krisledningen fick genomföra övningen från ett av Mittuniversitetets skyddsrum.
Delar av krisledningen fick genomföra övningen från ett av Mittuniversitetets skyddsrum. Foto: Ronney Wickzell.

Ett 40-tal chefer, övningsledning, studenter samt representanter från polis, hemvärn och media ägnade måndagseftermiddagen till en omfattande krisövning. Övningen genomfördes under chefsforumsmötet på campus Östersund under måndag och tisdag.

En mindre nyhetsredaktion hade skapats för att agera "medietryck" och Mittuniversitetets ledning genomförde också en digital presskonferens under övningen. Foto: Ronney Wickzell.

I scenariot hade en explosion skett på campus Sundsvall och delar av de övande fick tillbringa en god stund av måndagseftermiddagen i skyddsrum där såväl elförsörjning som internetuppkoppling kom och gick. De övande fick hantera många olika inspel från oroliga anställda och studenter, men även från media.

Rapport kommer nästa år

Övningen har planerats av personal vid RCR och genomförts i samverkan med hemvärnet. Under övningsdagen hade även polisen representant på plats.

– Det blev en lyckad övning där både vi i övningsledningen och deltagarna själva kunde identifiera sådant som fungerade bra och sådant som måste utvecklas för att fungera bättre i händelse av en verklig kris, säger projektledaren Erna Danielsson vid RCR.

Övningen leddes från RCR-rummet och i övningsledningen ingick representanter från universitetet, polis och hemvärn. Foto: Ronney Wickzell.

Tisdagsförmiddagen ägnades åt en första utvärdering och gemensamt lärande. Övningen genomfördes som en del i ett ALP-projekt om lärdomar från pandemin. Under nästa år färdigställs en rapport med lärdomar och rekommendationer till universitetets ledning.

– Vi hade bra samtal och det kom många kloka inspel redan under utvärderingen på tisdagen. Jag är övertygad om att universitetet kommer att kunna dra kloka och nyttiga slutsatser för sitt kommande krisarbete, säger övningsledare Kari Pihl, RCR.

Sidan uppdaterades 2022-11-30