Dekanens julhälsning till HUV

Tis 06 dec 2022 18:43

När året närmar sig sitt slut skickar HUV-fakultetens dekan Anna Olofsson en hälsning till alla anställda.

Kvinna med ljust lockigt hår och glasögon.

Nu är det snart jul och midvintern nalkas, de dagar som är de mörkaste och kortaste under året men som samtidigt bådar om att det faktiskt vänder och att dagarna snart blir längre och ljusare. 2022 har präglats av mycket mörker. Krig har avlöst pandemin, politiska partier och ledare ignorerar klimatförändring och humanitära kriser. Vi har fått se forskning ifrågasättas och forskare hotas. Nationellt har avtal skrivits som återigen visar politikens klåfingrighet och oförståelse för den akademiska friheten. Universitetens roll i denna tid är oerhört viktig: Kunskap och kritiskt tänkande kan utgöra motvikt, eller i alla fall ett motstånd, när fascistiska värderingar vinner mark och populismen destabiliserar demokratin. För mig är det ljuset i mörkret, att ha privilegiet att arbeta i en akademisk miljö med kompetenta, engagerade och kreativa människor.

Nu är året snart slut och det nalkas en ledighet med ett annat slags ljus och med tid för välförtjänt och välbehövlig återhämtning.

Gott slut på 2022 och Gott Nytt 2023!

/Anna

Sidan uppdaterades 2022-12-06