Stort intresse för att bidra till universitetets strategiska profilering

Fre 09 dec 2022 08:00

Som en del i arbetet kring Mittuniversitetets framtida profilering har universitetets forskare fått möjlighet att bidra med vetenskapliga reflektioner. Arbetet har genererat 92 texter som nu ska samlas i en antologi och ligga till grund för styrelsens fortsatta diskussioner.

Östersund

– Intresset är större än förväntat och vi är väldigt glada för att så många har engagerat sig i frågan. Nu arbetar redaktörsgruppen med att läsa igenom alla texter och dela in dem i teman, säger Peter Fredman, en av de fyra redaktörerna.

Bakgrunden till arbetet är att regeringen vill premiera strategisk profilering och prioritering av forskning där förutsättningarna bedöms vara bäst för forskning av högsta internationella kvalitet. Profilområden ska vara strategiska forskningssatsningar av hög kvalitet som lärosätena själva definierar. För Mittuniversitetets del är utgångspunkten universitetets strategi där universitetsstyrelsens har utpekat de områden inom vilka man önskar se lärosätet utvecklas och ta en position. Det övergripande temat som ska stärkas är: Hållbar samhällsutveckling i norra Sverige i ett internationellt perspektiv.

Hållbar samhällsutveckling i norra Sverige avser Mittuniversitetets roll och avtryck på samhällsutvecklingen ur ett regionalt och nationellt perspektiv inom samtliga hållbarhetsområden: ekologi, ekonomi, samhälle och kultur. Internationalisering betonar vår relevans internationellt och vårt avtryck och deltagande på den globala arenan. Det övergripande temat är framtaget utifrån en tanke att en stark position avseende relevans och genomslag i de utmaningar som finns regionalt och nationellt kan kombineras med internationell synlighet och global relevans. Tillsammans bildar de en tematik där det regionala knyts till det globala inom ramen för hållbar samhällsutveckling.

– Nästa steg är att sammanställa antologin och ta fram ett utkast till profilområdestext som ska presenteras för regeringen i januari, säger Anna Olofsson, dekan för HUV fakulteten.

Sidan uppdaterades 2022-12-09