Svenska för anställda med annat modersmål

Fre 02 dec 2022 14:03

Behoven av undervisning i svenska språket har förändrats i takt med internationaliseringen på lärosätet. Därför beslutar nu Rektor att finansiera en utbildningsform som bygger på tre olika kunskapsnivåer under 2023.

Det gångna året har Institutionen för humaniora och samhällskunskap arbetat fram ett förslag på en utbildning i svenska för anställda med annat modersmål. Det nya upplägget bygger på tre olika kunskapsnivåer – nybörjarnivå, mellannivå och avancerad nivå.

En kurs för nybörjare planeras att genomföras på varje campusort med start i januari 2023. Rektor har beslutat att skjuta till max 800 000 kronor för kurserna under 2023, men respektive institution står själva för deltagarens tid. Hur kurserna i svenska ska finansieras därefter ska diskuteras vidare i dialog med verksamheten.

Sidan uppdaterades 2022-12-02