Mån 14 feb 2022 14:51

Sverige gör sitt bästa OS någonsin och hela åtta medaljer bärgades av aktiva som antingen varit studenter eller använt Mittuniversitetets forskningsresurser för att testa OS-formen.

Agnes Wredenberg

Mittuniversitetets koordinator för idrottsrelaterad verksamhet, Agnes Wredenberg, får chansen att sammanfatta vinter-OS 2022.

Sverige gör sitt bästa OS någonsin – vad tänker du om det?

− Det är roligt när det går bra, så mycket träning och tid som ligger bakom dessa framgångar! Då tänker jag inte bara på medaljörerna utan på allt från SOK, förbund, tränare, lagkamrater och ALLA som är en del i en elitsatsning. Framgångar är lika med tydliga kvitton på att de gör bra saker. Med tanke på pandemin och det stora tappet av antal barn som är aktiva i föreningsverksamhet är medaljer på ett OS något som sprider idrottsglädje och kan bidra positivt i att vända den trenden. Det är de som är grunden till framtida medaljkandidater.

Åtta av 18 medaljer har koppling till Mittuniversitetet – tankar kring det?

− Det är ett tecken på att vi har ett testcenter i världsklass som förbunden nyttjar samt att universitetet är en pusselbit som bidragit och bidrar till att skapa en härlig och utvecklande elitidrottsmiljö.

Hur viktigt är det att vi själva uppmärksammar idrottande studenters eller alumners framgångar?

−Det är viktigt för att visa att det går fint att kombinera idrott på världsnivå med plugg. Dessa idrottare är förebilder för kommande idrottare och elitidrottsstudenter. Och förhoppningsvis sträcker vår egen personal, som får äran att möta dessa studenter, på sig lite extra också!

Snart invigs Paralympics där två aktiva, Zebastian Modin och Aaron Lindström, har koppling till Mittuniversitetet. Vilka chanser tillmäter du dem?

−De har absolut medaljchans båda två.

I samband med vinter-OS har Mittuniversitetet gjort en särskild satsning på att lyfta fram vår idrottsrelaterade verksamhet. Här kan du läsa mer om detta!

Sidan uppdaterades 2022-02-21