Handlingsplan för ny organisation NMT

Tis 08 mar 2022 09:05

Nu är handlings- och tidsplanen för den fortsatta översynen av NMT-fakultetens organisation formulerad och den första remissrundan är genomförd. Nu vidtar arbetet med riskanalyser.

Campus Sundsvall

Riskanalyser, remissrundor och samverkan

Riskanalyserna planeras pågå från 15 mars till 15 maj. De genomförs på institutionsnivå inom de lokala samverkansgrupperna. Riskanalys planeras också genomföras inom fakultetskansliet med kanslichef som ansvarig och på övergripande nivå för fakulteten med dekan som ansvarig.

Parallellt påbörjas även en översyn av effekter på ekonomi och lokalisering samt diverse centrala stödsystem såsom IT och studentadministration. Löpande sker också samverkan med fackliga representanter och skyddsombud samt dialog med samtliga medarbetare via APT och liknande.

Enligt planen ska remissrundor för ämneskollegier, kansli och studentkårerna genomföras under perioden 20 maj - 20 juni och det slutgiltiga förslaget bli föremål för rektorsbeslut i oktober 2022.

Arbetet med ny organisation för NMT leds och planeras av prodekan Dan Bylund.

Motiven för organisationsöversynen är flera

• Vid rektors institutionsbesök har det framkommit önskemål om ett mer omfattande och sammanhållet närstöd.
  • Gränsdragningarna mellan institutioner och planeringsområden upplevs som komplex.
  • Slutrapporterna i ARC21 beskriver vår organisation som svår att förstå.
  • Planeringsområdena samlar ämnen med närliggande forskningstradition och banar väg för breda forskningssamarbeten, vilket också kan gynna grundutbildningen om det samordnas organisatoriskt.

Ta del av underlag och rapporter nedan.

"Översyn av Institutionsorganisationen vid NMT fakulteten"

Bilaga till organisationsöversyn NMT

"Handlings- och tidsplan för den fortsatta översynen av institutionsorganisationen vid NMT fakulteten"

Vid frågor eller funderingar vänligen kontakta Dan Bylund, e-post dan.bylund@miun.se.

Sidan uppdaterades 2022-03-08