Justeringar inför nästa omgång av ARC21

Mån 09 maj 2022 12:19

Forskningsrådet har beslutat att det blir en del justeringar i tidsplan och upplägg inför del två i forskningsutvärderingen ARC21. En nyhet blir att digitala förmöten ska genomföras i expertpanelerna för att säkerställa att platsbesöken blir så bra som möjligt.

Besöksveckan ARC21-RCR Simulation Lab
RCR Lab var ett av många labb som besöktes under första omgången av ARC21. Nu förbereds nästa steg av forskningsutvärderingen. Foto: Hanna Liljendahl, Mittuniversitetet.

− Vi har utvärderat den första omgången av ARC21 och kunnat dra en del viktiga och nyttiga slutsatser. I några fall leder det till att vi gör vissa förändringar inför den andra omgången av utvärderingen då återstående forskningsämnen och forskarutbildning ska granskas, säger Håkan Wiklund, prorektor.

Den största förändringen är att utvärderingsperioden ändras så att det nu är tidsperioden 2017-2021 som ska utvärderas. Själva utvärderingsskalan genomgår också vissa ändringar och fakulteterna ska ges möjlighet att avgöra sammansättningen för respektive expertpanel.

− Vi vill göra det möjligt att påverka genomförandet så att resultatet av utvärderingen blir så användbart som möjligt. För vissa forskningsområden kan det vara värdefullt att ha arbetslivsföreträdare i expertpanelen, i andra fall kan det röra sig om att man vill se över om expertpanelen ska bestå av övervägande skandinaviska experter, säger Håkan Wiklund.

Även platsbesöken behöver ses över inför nästa omgång och det inkluderar också de mer informella delarna såsom middagar och boende. Platsbesöken genomförs vecka 13 2023.

Här kan du läsa mer om forskningsutvärderingen ARC21.

Sidan uppdaterades 2022-05-09