Forskning mellan himmel och hav – ett möte med Erika Schagatay

Mån 02 maj 2022 16:42

Tidningen ”Universitetsläraren” har mött Mittuniversitetets professor i zoofysiologi, Erika Schagatay, för ett samtal om hennes forskning och det stora intresset för hur människokroppen fungerar i extrema miljöer.

En kvinna undersöker en äldre man i en enkel bostad.
Foto: Erik Abrahamsson .

Här är ett utdrag ur artikeln:
Frågan om varför människan kan fridyka har gäckat Erika Schagatay under hela hennes arbetsliv som forskare. Som 20-åring dök hon en dag med tuber och befann sig 36 meter under Röda havets yta. Såg en harpunfiskare som fridök. Han sköt en två meter lång muräna med harpunen. Den kraftiga ålen slängde sig fram och tillbaka, spetsad av spjutet.
– Mannen hade varit nere under ytan i över tre minuter, jag trodde att han skulle tuppa av och höll mig i närheten för att kunna hjälpa honom. Men till slut simmade han upp med muränan och såg nöjd ut. Det blev jag imponerad av.

Hela artikeln i Universitetsläraren hittar du här.

Sidan uppdaterades 2023-05-09