Ny ukrainsk forskare till Mittuniversitetet

Fre 20 maj 2022 09:47

KK-stiftelsen har utlyst en satsningen om totalt 50 miljoner kronor över en treårsperiod för att stödja ukrainska forskare. Mittuniversitetet är ett av lärosätena som fått beviljade medel och inom kort välkomnas ytterligare en ukrainsk forskare.

– På FSCN är vi mycket glada att få ta emot Dr Katerina Lyubitska som gästforskare i 18 månader. Hon kommer att stärka vår forskningsprofil inom framställning och användning av vedfiber, NeoPulp. Vi utvecklar en laboratorieflisningsutrustning där Katerina Lyubitska bidrar med analys av energiförlust vid flisning i samband med kartongtillverkning. Utöver forskningen kommer hon att undervisa här hos oss, men också fortsätta undervisa sina ukrainska studenter på distans, säger Johan Persson, projektledare och forskare vid FSCN.

– I den svåra situation som råder är vi glada att tillsammans med våra lärosäten kunna göra en insats för att stötta ukrainska forskare, och i förlängningen även deras ukrainska hemlärosäten. Vi medfinansierar därför anställningar för ukrainska forskare vid svenska lärosäten. Tanken är att forskarna då i lugn och ro ska kunna fortsätta sin forskning och, i den mån det går, även undervisning. När forskarna kan återvända till Ukraina efter kriget har de då bättre förutsättningar att bidra till att bygga upp sitt land och sina lärosäten igen, säger Yvonne Fors som är programansvarig vid KK-stiftelsen.

– Vi är väldigt tacksamma över KK-stiftelsens stöd som gör det möjligt att omsätta solidaritet till praktisk handling genom att stödja forskare som drabbas av kriget i Ukraina, säger Johan Persson.

Här finns mer information om KK-stiftelsens utlysning där medel utdelas löpande.

Sidan uppdaterades 2022-05-20