Nystart för studentkåren i Östersund

Ons 11 maj 2022 15:34

Studentkåren i Östersund är taggade efter att ha haft sina aktiviteter på sparlåga under pandemin. Nu vaknar utskott och sektioner till liv igen och är till och med mer aktiva än innan pandemin, menar Beatrice Rongdén, kommunikationsansvarig.

Beatrice Rongdén

Beatrice Rongdén klev in i styrelsen för studentkåren i Östersund under pågående pandemi när mötena var digitaliserade, uthyrningslokaler och studentpub var stängda och de aktiviteter som ändå genomfördes var styrda av restriktioner. Därför är hon nu fylld av entusiasm och förväntan inför att tillsammans med resten av studentkåren väcka verksamheten till liv igen.
– Sedan restriktionerna har släppt så har vi blivit supertaggade. Allt vaknar till liv, och vi har kårluncher, sittningar och planeringen av insparken till hösten är i full gång, säger hon.

Ny grafisk profil

Vid sidan av alla aktiviteter arbetar kåren för tillfället även med att ta fram en ny grafisk profil och i enlighet med den göra om sin hemsida. Med ett en ny profil hoppas de kunna tilltala och tydliggöra vad studentkåren står för.
– Vi håller också på att ta fram en ny logga och en ny kommunikationsplan och har som mål att det ska vara klart inför hösten. Det här gör vi för att det ska bli tydligare för studenterna vad kåren är, vad vi gör och vad vi har att erbjuda den enskilda studenten i form av såväl studiesociala aktiviteter som studiepolitiskt stöd, säger Beatrice Rongdén.

Hoppas att fler ansluter sig

När hon själv började studera hade varken hon eller de andra i hennes klass någon aning om vad studentkåren gjorde, därför ser hon ett stort behov av att se över studentkårens kommunikation och marknadsföring.
– Vi arrangerar ju inte bara fester utan erbjuder så mycket mer, både i form av sociala aktiviteter och stöttning och hjälp, till exempel om en student anser sig ha blivit orättvist behandlad. Vi strävar efter att implementera en kultur där det är självklart att gå med i kåren, så nu hoppas vi att fler ansluter sig, inte minst i samband med insparken till hösten, säger Beatrice Rongdén.

Studentkårens kanaler

Hemsida