Praktikant med känsla för matematik

Tis 10 maj 2022 15:56

”Jag fick se hur det är att jobba inom ett universitet och jag älskade det så mycket att nu vill jag jobba med det.” Artur går i åttonde klass men har redan läst ut matematik på gymnasienivå. När det var dags att välja praoplats valde han att prova på att studera matematik på Mittuniversitetet.

En man i rosa skjorta och glasögon och en ung kille med vit skjorta och svart kavaj, i bakgrunden en tavla med matematiska uträkningar
Artur Alba Silva tillsammans med rektor Anders Fällström.

Artur Alba Silva går på Vibackeskolan i klass 8D och har ett stort intresse av matematik. Han har läst ut matematik 5 och har på egen hand börjat läsa om linjär algebra, flervariabelanalys och topologi. Vi träffar honom efter att han har spenderat sin praovecka på institutionen för matematik och ämnesdidaktik på Mittuniversitetet.

Vad är det du gillar med matematik?

Jag tycker om matte för att det förklarar så mycket. Jag har alltid varit intresserad och haft lätt att förstå matte och olika matematiska modeller.  Det finns så mycket intressant inom matte som till exempel komplex analys och möbiusband. Sedan är det en speciell känsla när jag på egen hand lyckas lösa ett problem som jag suttit fast med, då känner jag mig smartare än vad jag var innan och blir stolt över mig själv.

Hur kom det sig att du valde att göra din prao här på Mittuniversitetet?

Jag frågade mina mattelärare om de hade några idéer på praoplatser eftersom jag är väldigt intresserad av matte, sen hjälpte min studievägledare mig med att få en plats på Mittuniversitetet.

Hur har din vecka sett ut, vad har du fått göra?

Jag har varit en student helt enkelt. Jag har följt med på föreläsningar både på campus och på zoom. Föreläsningarna har handlat om bland annat grafteori, kryptografi och komplexa tal som jag även har jobbat med innan på egen hand. Jag fick också vara med på en workshop där jag fick träffa andra studenter. När jag inte har haft föreläsningar eller liknande så har jag pluggat inför nästa föreläsning. Jag hade en handledare från matematik och ämnesdidaktik som heter Pia Heidtmann.

Du fick även träffa vår rektor Anders Fällström, hur var det?

Anders var jättetrevlig, han är också väldigt intresserad av matte. Vi pratade om vad jag skulle kunna göra i framtiden, till exempel vara med på kurser och få en mentor bland annat. Sen såklart pratade vi lite matte.

Har du möjligtvis redan nu något drömjobb för framtiden?

Jag är ganska säker på att jag kommer att jobba på ett universitet när jag blir äldre, gärna som lärare och professor. Jag har alltid älskat att förklara saker för andra, speciellt när de har svårigheter med något eller bara vill veta mer.

Jag hade det jättebra på min prao, jag fick se hur det är att jobba inom ett universitet och jag älskade det så mycket att nu vill jag jobba med det.

Sidan uppdaterades 2022-05-10