Covid‑19 – tänk på det här

Mån 22 aug 2022 09:09

Vi ser fram emot en ny termin där vi äntligen kan umgås igen. Vi har inte längre några restriktioner, men vi behöver ändå komma ihåg att smittspridningen av covid-19 fortfarande pågår.

Studenter Campus Sundsvall

I torsdags träffades samordningsgruppen för coronafrågor på Mittuniversitetet för att stämma av kring läget inför terminsstart.

– Vi är glada att vi inte längre behöver förhålla oss till några restriktioner, men samtidigt får vi inte glömma att smittspridningen inte är över. Alla har ett eget ansvar att skydda sig själva och andra, säger Eva Dannetun, prorektor och ordförande för Mittuniversitetets samordningsgrupp för coronafrågor.

Covid-19 klassas inte längre som en samhällsfarlig sjukdom. Det innebär att vi som lärosäte varken ska, eller får, göra förändringar i våra utbildningar med anledning av pandemin. Campusutbildningar ska ges på campus och eventuell frånvaro på grund av covid-19 ska hanteras precis som vid annan sjukfrånvaro.

Studentkårerna i Sundsvall och Östersund ser fram emot att återigen kunna genomföra insparken för nya studenter som innan pandemin.
– Vi vet att insparken är mycket viktig för våra nya studenter. Det känns väldigt bra att återigen ha levande campus, säger Emanuel Magnusson, ordförande för Studentkåren i Östersund.

Erik Lund, nytillträdd ordförande för Studentkåren i Sundsvall håller med.
– Medvetenheten om smitta är på ett sätt en del av det nya normala. Vi kommer att anordna aktiviteter som vanligt, men att undvika smittspridning finns förstås kvar i bakhuvudet. Det är viktigt att var och en fortsätter att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger Erik.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar dig att

• vaccinera dig om du kan
  • stanna hemma när du är sjuk
  • vara särskilt försiktig och undvika trängsel i inomhusmiljö om du är ovaccinerad