Bidra till Mittuniversitetets strategiska profilering

Ons 28 sep 2022 15:14

Forskningsmiljöerna vid Mittuniversitetet bjuds in av rektor och dekaner för att bidra till utformningen av universitetets strategiska profilering.

Campus Sundsvall

Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova har på uppdrag av regeringen tagit fram ett förslag till en modell för kvalitetsbaserad resursfördelning av universitetens och högskolornas anslag för forskning och utbildning på forskarnivå. Regeringen vill i ökad utsträckning premiera strategisk profilering och prioritering av forskning där förutsättningarna bedöms vara bäst för forskning av högsta internationella kvalitet vid universitet och högskolor. Profilområden ska vara strategiska forskningssatsningar av hög kvalitet som lärosätena själva definierar. De ska syfta till att stärka lärosätenas forskningsprofiler och bidra till ökad kvalitet i forskningen.

Utgångspunkten är Mittuniversitetets strategi där universitetsstyrelsens har utpekat ett område inom vilket man önskar se lärosätet utvecklas och ta en position. Det övergripande temat som ska stärkas är: Hållbar samhällsutveckling i norra Sverige i ett internationellt perspektiv. Hållbar samhällsutveckling i norra Sverige avser Mittuniversitetets roll och avtryck på samhällsutvecklingen ur ett regionalt och nationellt perspektiv inom samtliga hållbarhetsområden: ekologi, ekonomi, samhälle och kultur. Internationalisering betonar vår relevans internationellt och vårt avtryck och deltagande på den globala arenan. Det övergripande temat är framtaget utifrån en tanke att en stark position avseende relevans och genomslag i de utmaningar som finns regionalt och nationellt kan kombineras med internationell synlighet och global relevans. Tillsammans bildar de en tematik där det regionala knyts till det globala inom ramen för hållbar samhällsutveckling.

I arbetet med att beskriva större forskningssatsningar som ligger i linje med denna tematik har rektor och dekaner format ett antal vägledande punkter. Dessa punkter är tänkt att forma en ram för arbetet med att definiera forskningsområden som på ett tydligt sätt anknyter till universitetets strategi och styrelsens strategiska utvecklingsmål. Punkterna är:

• Utgå från norra Sveriges styrkeområden och utmaningar
  • Sätt forskningen i ett globalt perspektiv
  • Anpassa till förändrade förutsättningar (till exempel klimat, marknader, demografi och nya teknologiska möjligheter)
  • Relatera till behovet av kompetenser och färdigheter
  • Sök möjligheter i spänningsfält och målkonflikter
  • Lyft fram de mest spännande framtidsmöjligheterna
  • Grunda resonemanget i forskningsmiljöns/egen forskning

För att få underlag och uppslag till utveckling av forskningsprogram i linje med styrelsens mål bjuds alla forskningsmiljöer på Mittuniversitetet in att lämna vetenskapliga reflektioner på 1–2 sidor, maximalt 800 ord, inklusive eventuella nyckelreferenser. I reflektionerna presenteras pågående och framtida forskning vid Mittuniversitetet som skulle kunna lyftas fram i ett strategiskt forskningsprogram inom ramen för universitetets profilering. Varje reflektion bör belysa den vetenskapliga kvaliteten, forskningens unicitet och potential samt eventuell samverkan med det omgivande samhället. Med forskningsmiljö inbegrips centrum, forum, ämnesforskning, nätverk och forskningsgrupper. Även forskare som inte ingår i en forskningsmiljö inbjuds att bidra. Bidragen kommer ingå i en antologi med korta reflektioner kring viktig forskning till stöd för styrelsens strategiska prioritering.

Deadline för inlämning av texter är 28 november 2022. En referensgrupp kommer arbeta vidare med sammanställningen. Texter kan skickas antingen på svenska eller engelska till Grants Office grantsoffice@miun.se

Exempel på formatet för antologi finns på Mittuniversitetets hemsida för arbetet med Skogens värden och projektet Hållbar samhällsutveckling

Kontakt

Har ni frågor om arbetet kan ni kontakta forskningsrådgivare Katrin Lindbäck katrin.lindback@miun.se