Skolungdomar gästar våra campus under ForskarFredag

Mån 26 sep 2022 08:11

Den 26 september går startskottet för ForskarFredag! Efter två års pandemi kommer våra campusområden åter att fyllas med skolungdomar. Det digitala programmet består då lektionerna är populära hos skolor utanför våra campusorter.

Besök i forskningsmiljöerna barn ForskarFredag

Mittuniversitetet har varit en av medarrangörerna av Sveriges mest spridda vetenskapsfestival, ForskarFredag, under många år. Under de senaste fyra åren har fredagsaktiviteterna utökats till en hel vecka för att kunna nå så många skolungdomar som möjligt. I år pågår veckan mellan den 26–30 september samt några dagar veckan efter.

– Syftet med aktiviteterna är att skapa ett intresse för vetetenskap och högre studier bland våra barn och unga. Bredden i årets program är stor – vi har alltifrån barkborrekalas, workshops om framtidens mat och om sociala medier, men vi låter också skolungdomarna få ökad kunskap om forskning kring våld i vardagen och det nyligen genomförda valet, säger Sofia de Wall, projektledare ForskarFredag samt ALP-projektet Barnens universitet, inom vilket många av lektionerna är utvecklade.

ForskarFredag 2022 har temat En bättre och friskare värld. Temat lyfter kopplingen mellan naturens och människans hälsa. Festivalprogrammet är späckat med spännande programpunkter för människor i hela landet, både på plats och online.

Mittuniversitetet riktar i första hand in sig på aktiviteter för skolelever i årskurs 2, 5 och 8 men det finns också några programpunkter för gymnasieklasser.

– Flera skolklasser har valt att låna en forskare till klassrummet. Tillsammans med eleverna diskuterar de sitt ämne eller hur det kommer sig att de valt att bli just forskare. De digitala lösningarna förenklar för skolor utanför campusorter att ta del av utbudet, säger Sofia de Wall som passar på att rikta ett STORT tack till alla fantastiska medarbetare som engagerar sig under årets ForskarFredag!

Nyfiken på hela programmet? Kika nedan!

Programmet ForskarFredag 2022

Digitala lektioner

På de digitala lektionerna deltar skolor från dessa kommuner: Härjedalen, Berg, Bräcke, Sollefteå, Östersund, Örnsköldsvik, Sollefteå, Sundsvall, Krokom, Timrå, Åre och Ånge.

Campus Östersund

• NO-lektion, två lektioner med Jon Kjellsson. Inbjuden skola, Mimergården två klasser åk 5.
  • Vad äter vi i framtiden? Tre workshops med Henrik Haller och Spilloteket. Norra skolan tre klasser som ska bygga framtidens tallrik i spillmaterial.

Campus Sundsvall

• De politiska ungdomsförbunden och reflektioner från valet 2022, med Niklas Bolin och en studentambassadör från Samhällsvetarprogrammet. Fem klasser på Sundsvall gymnasium.
  • Två workshops om sociala medier, med Kajsa Falasca. Fyra klasser från Ala skola och Sidsjö fristående grundskola åk 8.
  • Workshop om våld i vardagen och tillverka en helikopter som lyser, med Sara Skott och Mona Wärdell-Niksson. En klass från Stöde skola åk 8.
  • Kemilektion och plastexperimentet, med Ida Svanedal, två klasser från S:t Olofsskolan
  • Barkborrekalas, med Matilda Lindmark och Jennie Sandström. Två klasser från Böle skola, åk 2.
  • Barkborre-vernissage, med Matilda Lindmark. Fyra- och femåringar på Tallnäs förskola.

Sidan uppdaterades 2022-09-29