Medel för Gästprofessorsprogram

Ons 15 mar 2023 08:43

Fakultetsnämnden vid NMT har 2021–2023 utlyst medel för gästprofessorsprogram. Sista ansökningsdag 2023 var 31 maj. Programmet saknar finansiering från 2024.

jordglob

Bakgrund och syfte

Fakultetsnämnden för naturvetenskap, teknik och medier har beslutat inrätta ett program för rekrytering av gästprofessorer. Till programmet kopplas resurser för meritering och mobilitet för disputerad junior medarbetare som jobbar nära den rekryterade gästprofessorn. Inom ramen för 2023 års utlysning medges finansiering av tio gästprofessorer vid fakulteten.

Omfattning och finansiering

Gästprofessorer som berörs av programmet ska anställas på motsvarande 10% av en heltid under två års tid. Omfattningen av anställningen får inte understiga föreslagen nivå, däremot kan institutionen välja att med egen finansiering utöka anställningens omfattning utöver 10% och 2 år.

För finansiering av gästprofessor 10% under två år, resor samt övriga kostnader förknippade med gästprofessorn avsätts 200 tkr per år och gästprofessor. Om rekrytering av gästprofessor inte fullföljs ska hela det tilldelade beloppet återbetalas.

Medel för medarbetares meritering och mobilitet

Resurser för meritering och mobilitet för medarbetare som jobbar nära gästprofessorn kopplas till programmet. Tanken är att gästprofessorn ska fungera som mentor för yngre medarbetare och tid ska avsättas för medarbetares meritering samt möjlighet till internationell mobilitet. Om samarbetet faller väl ut ska medarbetaren ges möjlighet att besöka och vistas vid gästprofessorns hemuniversitet eller annan lämplig forskningsmiljö. Syftet med besöket är att fördjupa samarbetet samt ge möjlighet att knyta ytterligare kontakter.

För finansiering av medarbetares vistelse vid gästprofessorns hemuniversitet eller motsvarande avsätts 100 tkr. Om ingen mobilitet genomförs ska resursen för mobilitet återbetalas till fakulteten. Mobilitetsmedel får inte användas för lön.

Resurser för meritering av medarbetare som arbetar nära en rekryterad gästprofessor finansieras av institutionen. Meriteringen kan med fördel ingå i någon av anställningsrådets sedan tidigare beslutade utlysningar för lärares meritering och strategisk rekrytering.

Ansökan skrivs under av rekryterande miljö samt prefekt.

Läs mer och skicka ansökan

Sidan uppdaterades 2023-11-15