Medel för lärares forskningsmeritering

Ons 15 mar 2023 08:23

Nu kan lärare vid NMT fakulteten söka medel för lärares forskningsmeritering. Ansök senast 1 maj.

Exteriör Campus Sundsvall

Utlysning av medel för lärares forskningsmeritering är öppen för ansökan under perioden 15 februari till 1 maj 2023. Ansökan kan göras av lärare som har en tillsvidareanställning vid Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier.

Bakgrund och syfte

Fakultetsnämnden vid fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier har avsatt medel för lärares meritering med fokus på forskning.

Syftet med utlysningen är att arbeta för fakultetens och Mittuniversitetets strategi och mål, som att exempelvis öka möjligheten till utveckling av kompletta miljöer i balans mellan forskning och utbildning, stärka och profilera befintliga miljöer, stärka och utveckla det aktiva ledar- och medarbetarskapet genom att stödja personlig utveckling för individer, öka jämställdhet och mångfald och/eller stärka befintliga samt utveckla nya internationella utbyten och samarbeten.

Genom att tilldela medel för lärares forskningsmeritering ges utrymme för exempelvis forskning eller samarbeten och vistelse vid annat lärosäte i Sverige eller utomlands, som ett steg inför vidare befordran.

Bedömningskriterier

Medlen kan sökas av lärare som har en tillsvidareanställning vid Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier. Medlen kan dock inte sökas av adjunkt som bedriver forskarstudier. Medlen kan inte heller sökas av lärare inom konstnärlig verksamhet då fakulteten har avsatt särskilda utvecklingsmedel inom den miljön. En förutsättning att söka medlen är att man inte redan har meriteringsmedel från annat håll. Ansökan kan kombineras med de medel för medarbetares meritering och mobilitet som ges inom ramen för fakultetens gästprofessorsprogram.

Ansökningar som avser slutet av meriteringsfasen prioriteras. Med det avses en rimlig möjlighet till meritering inom två år. Bedömning görs utifrån redogörelse för hur meriteringen ska kunna bidra till individens personliga utveckling samt att stärka miljön ur ett strategiskt perspektiv med utgångspunkt ifrån genomförbarhet och motivering.

Förutsättningar

Ansökningar i spannet mellan 100 - 250 tkr kommer att prioriteras. Medlen ska förbrukas under 2024.
Bedömningen görs av en intern bedömargrupp bestående av dekan samt ordförande, lärarrepresentant och forskarstuderanderepresentant i Anställningsrådet.

Den som erhållit meriteringsmedel ska senast 2024-11-15 skicka in en uppföljande rapport (ställd till Fakultetsnämnden, via handläggare i Anställningsrådet). I rapporten ska den vetenskapliga utvecklingen särskilt betonas och ställas i relation till det som angavs i ansökan och de resultat som uppnåtts med stöd av meriteringsmedlen.

Ansökningsförfarande

Ansökningshandlingarna ska vara Anställningsrådet (att: John Håkansson) tillhanda senast 2023-05-01.
Ärendet bereds av den av Fakultetsnämnden tillsatta bedömargruppen under maj 2023.
Beslut om tilldelning av medel fattas av Fakultetsnämnden vid sammanträdet 2023-06-07.
Medel erhålls fr o m 1 januari 2024. Medel ska förbrukas innan utgången av 2024.

Läs mer och skicka ansökan

Sidan uppdaterades 2023-11-15