Ändra resultat ‑ ta bort ett attesterat resultat

Ons 02 okt 2019 14:36

Hittills har vi på Ladokfunktionen varit behjälpliga att ta bort felaktigt rapporterade resultat. Från och med idag släpper vi ut den här funktionen så att ni kan göra det själva.

Det går till så att utbildningshandläggare/fakultetsadministratör/lärare förbereder för borttagning av resultat, examinator aviseras. Examinator tar därefter bort det attesterade resultatet.

Ändra resultat

• Resultat (betyg + examinationsdatum) kan inte ändras. Om felaktigt resultat har rapporterats in och attesterats, behöver attesteringen först tas bort och sedan behöver det korrekta resultatet rapporteras in.

Ta bort resultat

• Det är bara examinatorn som attesterar på kursen som kan ta bort attesterade resultat.
  • Tänk på att ett attesterat resultat är ett myndighetsbeslut, det finns regleringar gällande hur du får förändra attesterade resultat. Kontrollera med ditt lärosäte om du är osäker.
  • Vid borttag av resultat försvinner eventuella resultatnoteringar som gjorts. Tänk på att notera dessa vid sidan om, så att de kan läggas in på nytt.
  • Har resultat på kurs redan attesterats, behöver detta resultat tas bort innan du kan ta bort resultat på en modul.

Länkar till manualer:

Förbered borttagning av ett attesterat resultat

Ta bort ett attesterat resultat

Behöver ni hjälp att komma igång, kontakta antingen er utbildningshandläggare/fakultetsadministratör eller ladok@miun.se

Sidan uppdaterades 2019-11-13