Instruktion
Vid undervisning på distans kan instruktioner ges på många olika sätt. De kan till exempel ges skriftligt, vid videomöten eller med hjälp av inspelade filmer. Instruktioner kan också kompletteras med till exempel frågestunder eller diskussioner i diskussionsfora. Vid val av tillvägagångssätt är det bland annat värt att fundera på:
- Hur kan studentens förberedelse bli ett aktivt arbete med instruktionerna? Förståelse för vad som ska göras kräver ofta att studenten aktivt arbetar med en instruktion på något sätt. Det kan vara på egen hand, tillsammans med andra studenter eller i dialog med lärare.
- Hur kan instruktionerna bli tillgängliga? Av tillgänglighetsskäl behöver det vara möjligt att ta del av instruktioner på olika sätt. Du kan till exempel se till att en pdf-fil går att läsa upp med talsyntes, att bilder i dokument har förklarande bildtexter och att videor textas.
- Hur kan de sätt som instruktioner ges på varieras? En varierad undervisning är bra av både kvalitets- och rättviseskäl. Det tränar studenters förmåga att ta sig an nya typer av utmaningar och det blir mer rättvist om alla får pröva på något nytt.