Uppföljning besök på Mittuniversitetet – lektion i biologi
Uppdrag från forskaren Jennie
Elevernas uppdrag– information till sig som lärare
- I ett avgränsat område ska eleverna undersöka:
- hur många träd det finns,
- hur många olika sorters träd det finns
- ange vilka de kan ”namnet” på och utifrån det välja några träd att ta reda på mer om.
- Fotografera träden de vill veta mer om med en surfplatta.
- Eleverna kan också (om ni vill) få i uppdrag att göra en affisch av sin undersökning.
- Här får ni väldigt gärna skicka bilder på era fina affischer till Jennie för att kunna sätta upp på Mittuniversitetet. Bilder och eventuella frågor från eleverna skickas till: jennie.sandstrom@miun.se
Ur centralt innehåll i årskurs 1–3
- Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Enkla fältstudier, observationer och experiment. Utförande och dokumentation av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg.
Ur Kriterier för bedömning av godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3:
Eleven visar grundläggande kunskaper om natur, kropp och hälsa, kraft och rörelse samt material och ämnen. Utifrån egna upplevelser och utforskande av närmiljön beskriver eleven enkla naturvetenskapliga samband i naturen och människokroppen. Utifrån tydliga instruktioner utför eleven enkla fältstudier, observationer och experiment.